ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH UNTUK MATERI HIMPUNAN PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA

Authors

  • Marta Aurelia Pati UNIFLOR
  • Maria Goretty Diciloam Bantas Prodi Pendidikan Matematika Universitas Flores
  • Yasinta Yenita Dhiki Prodi Pendidikan Matematika Universitas Flores

DOI:

https://doi.org/10.37478/jupika.v6i2.2563

Abstract

This study aims to analyse the problem-solving ability of grade VII students of SMPN 1 Alok Timur Watugong in completing test questions about the set based on polya procedures. The stages of problem-solving according to Polya are understanding the problem, problem-solving plan, executing the plan, and re-examining. This type of research is descriptive qualitative. The instrument used in this study was to provide tests and interviews with students selected for analysis. Data analysis through the stages of data collection, data reduction, data display and conclusion drawing. Based on the results of the study (1) at the stage of understanding the problem from 25 students, there are already 14 students who can understand well and there are 11 students who do not write down what is known and asked (2) at the problem-solving plan stage there are 13 students who do not write down the problem plan (3) at the stage of implementing the plan there are 10 students who do not do because they are not careful in reading the questions (4) at the stage of re-examining there are 16 students who have not reached the stage.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Analysis, Problem-Solving Ability, Polya Procedure

References

Afri, Lisa Dwi. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada pembelajaran inkuiri terbimbing dengan pendekatan CRA. Math Educa Journal, 1(1), 25-36.

Anggraeni, R. dan G. K. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP Kelas VII pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 04(02), 1072. https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2561

Dede, M. I., Aje, A. U., & Naja, F. Y. (2022). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DITINJAU DARI SELF-CONFIDENCE SISWA SMK KATOLIK St. YOSEPH SOA. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 5(2), 149 - 164. https://doi.org/10.37478/jupika.v5i2.2070

Fitri, R., Isnaniah, W. A., & Pd, M. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Model Pembelajaran Creative Problem Solving. Math Educa Journal 4(1), 47–54.

Fitria, N. F. N., Hidayani, N., Hendrian, H., & Amelia, R. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP dengan Materi Segitiga dan Segiempat. Edumatica, 08(1), 49–57.

Hendriana, Heris. (2018). Hard skills dan soft skills matematik siswa. Bandung: PT Refika Aditama.

Hendriana, H, Rohaeti, E. . & S. (2017). Hard Kills dan Soft Skills Matematik Siswa. Bandung: PT Refika Aditama.

Lusiana, R. (2017). Analisis kesalahan mahasiswa dalam memecahkan masalah pada materi himpunan ditinjau dari gaya kognitif. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika 10(1).

Muhamad, G. maulana dkk. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran kooperative Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. Mosharafah: Jurnal Pendidikan Matematika, 07(3). https://doi.org/10.33365/jm.v3i1.992

Slameto. (2003). Belajar Dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. PT. Rineka Cipta.

Taga, G. (2018). ALUR BELAJAR MAHASISWA BERKEMAMPUAN SEDANG DALAM MEMECAHKAN MASALAH MATEMATIKA BERDASARKAN LANGKAH POLYA. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 1(2), 21-30. Retrieved from https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/jupika/article/view/579

Yuwono, T., Supanggih, M., & Ferdiani, R. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Prosedur Polya. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 137-144. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.137-144

Downloads

Published

2023-09-14

How to Cite

Pati, M. A., Diciloam Bantas, M. G. ., & Dhiki, Y. Y. (2023). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH UNTUK MATERI HIMPUNAN PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 6(2), 168-176. https://doi.org/10.37478/jupika.v6i2.2563