ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA KELAS VIII MTsN 2 KERINCI
DOI:
https://doi.org/10.37478/jupika.v6i2.2818Abstract
Low mathematical problem-solving abilities can affect student learning outcomes. This study aims to determine the mathematical problem-solving skills of class VIII students of MTsN 2 Kerinci on relations and functions. The subjects in this study were students of class VII I MTsN 2 Kerinci which consisted of 21 students in one class. This study used a descriptive qualitative method. The instrument used in this research is a test of mathematical problem-solving ability. To determine the level of students' mathematical problem-solving abilities, guidelines are used which are modified from Mawaddah & Anisah's research namely the formula used to determine student scores and categories of problem-solving ability assessment results. From the results of the analysis of the data obtained, it can be concluded that the ability to solve students' mathematical problems is still in the low category. This is to the results of the questions done by students on the material relations and functions in the form of story questions where only 9.5% of students out of 21 students got quite good categories, and the rest got bad and very poor categories.
Downloads
Keywords:
Education, Mathematics, problem-solving skills, relations and functionsReferences
Agustina, T. R., Subarinah, S., Hikmah, N., & Amrullah, A. (2021). Kemampuan pemecahan masalah matematika pada soal open ended materi lingkaran berdasarkan kemampuan awal matematika siswa. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 1(3), 433-441.
Amam, A. (2017). Penilaian kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 2(1), 39-46.
Anditya, R., & Murtiyasa, B. (2016). Faktor-faktor penyebab kecemasan matematika.
Bernard, M., Nurmala, N., Mariam, S., & Rustyani, N. (2018). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP kelas IX pada materi bangun datar. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 2(2), 77-83.
Dede, M. I., Aje, A. U., & Naja, F. Y. (2022). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS DITINJAU DARI SELF-CONFIDENCE SISWA SMK KATOLIK St. YOSEPH SOA. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 5(2), 149 - 164. https://doi.org/10.37478/jupika.v5i2.2070
Dores, S. P., Jiran, O., Wibowo, D. C., & Susanti, S. (2020). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pelajaran matematika. J-PiMat, 2(2), 242-254.
Edo, M. A. W., Dhiki, Y. Y., & Meke, K. D. P. (2021). ANALISIS KESALAHAN MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA DALAM MATERI MATRIKS PADA SISWA KELAS XI IPS SMA NEGERI 1 ENDE. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 4(2), 132-143. https://doi.org/10.37478/jupika.v4i2.860
Haryani, D., Amelia, F., & Yulia, P. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Kombinasi Stad Dan Tgt Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Viii Di Mts Usb Sagulung Batam. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 3(2).
Nasution, E. Y. P., Gunawan, R. G., & Yulia, P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Instruction (PBI) terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa. Logaritma: Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains, 7(02), 163-176.
Pradiarti, R. A., & Subanji, S. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP ditinjau dari Gaya Kognitif. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(3), 379-390.
Putri, A., Iswara, A. D., & Hakim, A. R. (2021). Menumbuhkembangkan kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik dalam pembelajaran Matematika. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(2), 124-133.
Rambe, A. Y. F., & Afri, L. D. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dalam menyelesaikan soal materi barisan dan deret. AXIOM: Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 9(2), 175-187.
Ratna, M. T., Mei, A., & Meke, K. D. P. (2023). ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL KONTEKSTUAL MATERI BARISAN ARITMETIKA DITINJAU DARI KEMAMPUAN MATEMATIS . JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 6(1), 75-85. https://doi.org/10.37478/jupika.v6i1.2036
Ratnasari, D., & Yulia, P. (2018). Efektivitas model pembelajaran pbldan taiterhadap kemampuan pemecahan masalah matematis siswakelas vii smp negeri 47 batam. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(1), 1-8.
Rofiqoh, Z., Rochmad, R., & Kurniasih, A. (2016). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA SISWA KELAS X DALAM PEMBELAJARAN DISCOVERY LEARNING BERDASARKAN GAYA BELAJAR SISWA. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(1). https://doi.org/10.15294/ujme.v5i1.9344
Solehah, A., Nindiasari, H., & Fatah, A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dengan Pembelajaran Daring. Wilangan: Jurnal Inovasi dan Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 176-186.
Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148-158.
Suraji, S., Maimunah, M., & Saragih, S. (2018). Analisis kemampuan pemahaman konsep matematis dan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa smp pada materi sistem persamaan linear dua variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, 4(1), 9-16.
Yulia, P. (2016). Efektifitas Model Pembelajaran CTL (Contextual Teaching and Learning) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP N 16 Batam Tahun Pelajaran 2014/2015. Pythagoras: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 5(1).
Yulia, P., & Suhendra, B. (2017). Efektivitas model pembelajaran pakem ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VIII SMP Negeri 11 Batam. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 6(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nurul Amelia, Putri Yulia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.