ANALISIS KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP

Authors

  • Indah Juli Syaputri Institut Agama Islam Negeri Kerinci
  • Putri Yulia

DOI:

https://doi.org/10.37478/jupika.v6i2.2827

Abstract

The purpose of this study was to describe the mathematical representation abilities of seventh-grade junior high school students in solving math problems on geometrical material. This research is a qualitative descriptive type of research. The subjects in this study were 18 students in class XII at SMPN.04 Sungai Full for the 2022/2023 academic year. The focus of this research is the ability of visual representation, symbolic representation, and verbal representation. The research methodology used is descriptive qualitative in which tests and documentation are the data collection techniques used. The conclusion of this study is that the ability of mathematical representation is very important for students to master in determining the right strategy to be able to solve a mathematical problem. Mathematical problems in everyday life, visual, verbal and symbolic representation abilities are used, because everyday life problems need to be represented in the form of symbols or images in order to make it easier to solve problems and face them.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Mathematical Representation, Geometry

References

Abidin, Yunus, Mulyati, Tita & Yunansah, Hana. (2018). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.

Bagus, C. (2018). Analisis kemampuan representasi matematis siswa dalam menyelesaikan soal lingkaran pada kelas VII-B MTs Assyafi’iyah Gondang. Suska Journal of Mathematics Education, 4(2), 115-124.

Dehani, S., Nurcahyono, N., & Imswatama, A. (2021). Pengembangan E-LKS Ragamatika untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1537-1547. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.655

Fajriah, N., Utami, C., & Mariyam, M. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa pada Materi Statistika. Journal of Educational Review and Research, 3(1), 14-24.

Hapsari, B. P., & Munandar, D. R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Representasi Matematis Peserta Didik. Prosiding Sesiomadika, 2(1b). Diambil dari https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2744

Idharwati, T., Rasiman, R., & Utami, R. E. (2019). ANALISIS KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA SMP KELAS VIII DITINJAU DARI GAYA KOGNITIF FIELD INDEPENDENT. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4, 34–42. Retrieved from https://conference.upgris.ac.id/index.php/senatik/article/view/37

Kusuma, N., Mujib, A., Syahputra, E., & Ariswoyo, S. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(2), 39-45. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i2.630

Lopi, R., Yusuf, S. M., & Ralmugiz, U. (2020). ANALISIS KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA KELAS VII SMP NEGERI 16 KUPANG. MEGA: Jurnal Pendidikan Matematika , 1(2), 94-99. https://doi.org/10.59098/mega.v1i2.262

Nurmala, S., & Adirakasiwi, A. G. (2019). ANALISIS KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS DAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA. Prosiding Sesiomadika, 2(1b). Diambil dari https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2758

Pasehah, A. M., & Firmansyah, D. (2019). ANALISIS KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS SISWA PADA MATERI PENYAJIAN DATA. Prosiding Sesiomadika, 2(1d). Diambil dari https://journal.unsika.ac.id/index.php/sesiomadika/article/view/2480

Setyoningrum, D., Handayani, A. D., & Sulistyono, B. A. (2017). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa Ditinjau dari Gaya Kognitif Materi Bangun Datar Segiempat. Artikel Skripsi Universitas PGRI Kediri, 1(05), 9-10.

Silviani, E., Mardiani, D., & Sofyan, D. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP pada Materi Statistika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(3), 483-492.

Suningsih, A., & Istiani, A. (2021). Analisis kemampuan representasi matematis siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 225-234.

Umaroh, U., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa dalam Mengerjakan Soal PISA Ditinjau dari Perbedaan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 40–53. https://doi.org/10.33369/jpmr.v5i2.11408

Downloads

Published

2023-09-03

How to Cite

Syaputri, I. J. ., & Yulia, P. . (2023). ANALISIS KEMAMPUAN REPRESENTASI MATEMATIS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 6(2), 132-139. https://doi.org/10.37478/jupika.v6i2.2827