PENGARUH SELF-EFFICACY TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP

Authors

  • Lusia Oktaviana Ule Pendidikan Matematika
  • Natalia Peni
  • Konstantinus Denny Pareira Meke

DOI:

https://doi.org/10.37478/jupika.v6i2.3164

Abstract

This research aims to determine the effect of self-efficacy on the learning outcomes of grade VIII mathematics students of State Junior High School. This type of research is ex post facto, using a quantitative approach. The population in this study was grade VIII students of SMP Negeri 1 Ndona. The sample in this study was 24 grade VIII B students. The instrument used is a questionnaire. Technical data analysis uses simple regression analysis. Based on the tests conducted, it show a significant influence between self-efficacy and the learning outcomes of grade VIII mathematics students at SMP Negeri 1 Ndona. The conclusion of this study is that there is a significant influence of self-efficacy on students' mathematics learning outcomes. It shows that 61.2% of learning outcomes are influenced by self-efficacy, while 38.8% are influenced by other factors not discussed in this study.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Self-efficacy, Math Learning Outcomes

References

Agus, I. (2019). Efektivitas guided discovery menggunakan pendekatan kontekstual ditinjau dari kemampuan berpikir kritis, prestasi, dan self-efficacy. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6(2)120-132. doi:https://doi.org/10.21831/jrpm.v6i2.14517

Bantas, M. G. D., Pendy, A. ., & Merdja, J. (2018). ANALISIS IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM KURIKULUM UNTUK PROSES PEMBELAJARAN MATEMATIKA. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 1(2), 1-13. Retrieved from https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/jupika/article/view/565

Chotima, M. C., Hartono, Y., & Kesumawati, N. (2019). Pengaruh reciprocal teaching terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari self-efficacy siswa. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 71-79. https://doi.org/10.21831/pg.v14i1.22375

Fitriani, R. N., & Pujiastuti, H. (2021). Pengaruh self-efficacy terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2793-2801.

Ghufron, M. N., & Suminta, R. R. (2010). Teori-teori psikologi. Yogyakarta: ArRuzz Media.

Hardianto, G. Erlamsyah, & Nurfarhanah. (2014). Hubungan Antara Self-efficacy Akademik Dengan Hasil Belajar Siswa. Konselor, 3(1). DOI: https://doi.org/10.24036/02014312978-0-00

Hasanah, U., Rachmani Dewi, N., & Rosyida, I. (2019). Self-Efficacy Siswa SMP Pada Pembelajaran Model Learning Cycle 7E (Elicit, Engange, Explore, Explain, Elaborate, Evaluate, and Extend). PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2, 551-555. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/29053

Indra, D. G., Limbong, L. & Panjaitan, S. M. (2022). Studi Literatur Meningkatkan Hasil Belajar Metematika Dengan Model Kooperatif Tipe Teams Games Tournaments (Tgt). SEPREN: Journal of Mathematics Education and Applied, 2(2), 38 – 49

Idrus, L. (2019). Evaluasi dalam proses pembelajaran. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920-935.

Juliyanti, A. & Pujiastuti, H. PENGARUH KECEMASAN MATEMATIS DAN KONSEP DIRI TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika 4(2), 75-83. http://dx.doi.org/10.31000/prima.v4i2.2591

Ningrum, P., & Rahmawati, R. D. (2022). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sd Dalam Pembelajaran Daring. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(1), 41-47.

Pratiwi, K. (2022). PENGARUH SELF-EFFICACY, MOTIVASI DAN SOCIAL SUPPORT TERHADAP BURNOUT AKADEMIK PADA MAHASISWA DALAM PERKULIAHAN ONLINE DI MASA PANDEMI COVID-19 (Studi Kasus Mahasiswa STIE Indonesia Jakarta). Skripsi thesis, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Jakarta.

Purnomo, M., Sari, C., Rejeki, S., & Machromah, I. (2018). Efikasi diri mahasiswa pada perkuliahan kalkulus integral. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(2), 181-189. https://doi.org/10.21831/jrpm.v0i0.20271

Purwanto, N. (2014). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Purwanto, N. (2016). Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Rahmadhani, L., & Mariani, S. (2021). Kemampuan Komputasional Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika SMP Melalui Digital Project Based Learning Ditinjau Dari Self Efficacy. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 4, 289-297. Retrieved from https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/45048

Sari, N. R., Hidayat, W., & Yuliani, A. (2019). Analisis Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA Pada Materi SPLTV Ditinjau Dari Self-Efficacy. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(1), 93-104.

Setyawati, R. (2020). Profil Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP ditinjau dari Self Efficacy. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 10(2), 220-235. doi: https://doi.org/10.21580/phen.2020.10.2.6627

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di SD. Yogyakarta: Pararaton (Group Elmatera).

Subaidi, A. (2016). Self-efficacy siswa dalam pemecahan masalah matematika. Sigma, 1(2), 64-68.

Utami, R., & Wutsqa, D. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dan self-efficacy siswa SMP negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 166-175. doi: http://dx.doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.14897

Wondo, M. T. S., & Meke, K. D. P. (2021). ANALISIS PENGARUH SIKAP PERCAYA DIRI SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN MODEL PBL BERBANTUAN BAHAN MANIPULATIF. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 4(1), 11-21. https://doi.org/10.37478/jupika.v4i1.894

Downloads

Published

2023-09-16

How to Cite

Ule, L. O., Peni, N., & Meke, K. D. P. . (2023). PENGARUH SELF-EFFICACY TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP. JUPIKA: JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA, 6(2), 193-199. https://doi.org/10.37478/jupika.v6i2.3164