Pemberdayaan Masyarakat melalui Digitalisasi Berbasis Potensi Desa di Desa Niramesi Kecamatan Wolowaru Kabupaten Ende

Authors

  • Baltasar Taruma Djata Universitas Flores, Ende, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/mahajana.v3i3.2165

Abstract

We should know in detail the characteristics, strengths and weaknesses of the village, so that village development can be in accordance with the potential of the village to be sold. In this case, local residents can participate in village development, so that they can be used as subjects in the development of their village. One of the efforts made is by way of community empowerment. The method of implementation is to coordinate with the Head of  Niramesi Village  to obtain an overview of the profile and geographical conditions and demographics of the village, then conduct a survey to each hamlet to determine the state and digital capabilities of the community members, the next stage is to create an e_Mail account for the community and the technical stage of socialization is to carry out digital literacy. Through digital literacy activities, it can open insight and knowledge for the residents of Niramesi Village, Wolowaru District to build digital literacy and use digital technology appropriately. The public can take advantage of digital means for promotion and marketing of brands or products through digital media and digital media can reach a wider and cost-efficient market.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Empowerment, Digital Literacy, Village Potential

References

Abdurrahman, G., Oktavianto, H., Habibie, E. Y., & Hadiyatullah, A. W. (2020). Pelatihan Digital Marketing Pada UMKM Sebagai Penunjang Kegiatan Promosi Dan Pemasaran. Jurnal Pengabdian Masyarakat Manage, 1(2), 88–92. https://doi.org/10.32528/jpmm.v1i2.3981

Arfianto, A. E. W., & Balahmar, A. R. U. (2014). Pemberdayaan Masyarakat dalam Pembangunan Ekonomi Desa. JKMP (Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Publik), 2(1), 53–66. https://doi.org/10.21070/jkmp.v2i1.408

Leha, Ernesta. 2022. Kecakapan Dan Budaya Digital: Sebuah Keharusan Untuk Mengoptimalkan Potensi Lokal Di Desa Niremesi Kabupaten Ende

Maulana, M. (2015). Definisi , Manfaat dan Elemen Penting Literasi Digital. Seorang Pustakawan Blogger, 1(2), 1–12. https://www.muradmaulana.com/2015/12/definisi-manfaat-dan-elemen-penting-literasi-digital.html

Oktaviyani, E. D., Lestari, A., & Licantik, L. (2021). Membangun Literasi Digital Bagi Warga Desa Hurung, Kecamatan Banama Tingang, Kabupaten Pulang Pisau. Jurnal Nasional Pengabdian Masyarakat, 2(2), 49–59. https://doi.org/10.47747/jnpm.v2i2.386

Rengganawati, H., & Taufik, Y. (2020). Analisis Pelaksanaan Digital Marketing pada UMKM Tahu Rohmat di Kuningan. KOMVERSAL: Jurnal Komunikasi Universal, 2(1), 28-50.

Abdurrahman, G., Oktavianto, H., Habibie, E. Y., & Hadiyatullah, A. W. (2020). Pelatihan Digital Marketing Pada UMKM Sebagai Penunjang Kegiatan Promosi Dan Pemasaran. Jurnal Pengabdian Masyarakat Manage, 1(2), 88–92. https://doi.org/10.32528/jpmm.v1i2.3981

Arfianto, A. E. W., & Balahmar, A. R. U. (2014). Pemberdayaan Masyarakat dalam Pembangunan Ekonomi Desa. JKMP (Jurnal Kebijakan Dan Manajemen Publik), 2(1), 53–66. https://doi.org/10.21070/jkmp.v2i1.408

Leha, Ernesta. 2022. Kecakapan Dan Budaya Digital: Sebuah Keharusan Untuk Mengoptimalkan Potensi Lokal Di Desa Niremesi Kabupaten Ende

Maulana, M. (2015). Definisi , Manfaat dan Elemen Penting Literasi Digital. Seorang Pustakawan Blogger, 1(2), 1–12. https://www.muradmaulana.com/2015/12/definisi-manfaat-dan-elemen-penting-literasi-digital.html

Oktaviyani, E. D., Lestari, A., & Licantik, L. (2021). Membangun Literasi Digital Bagi Warga Desa Hurung, Kecamatan Banama Tingang, Kabupaten Pulang Pisau. Jurnal Nasional Pengabdian Masyarakat, 2(2), 49–59. https://doi.org/10.47747/jnpm.v2i2.386

Rengganawati, H., & Taufik, Y. (2020). Analisis Pelaksanaan Digital Marketing pada UMKM Tahu Rohmat di Kuningan. KOMVERSAL: Jurnal Komunikasi Universal, 2(1), 28-50.

Sholawati, L. D., Laila, Z. F., Kumaeroh, N. A., & Syalima, I. (2020). Upaya Meningkatkan Nilai Ekonomi Pelaku Umkm Melalui Digital Marketing Di Tengah Pandemi Covid-19 Dusun Karanganyar. ABDIPRAJA (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(1), 8. https://doi.org/10.31002/abdipraja.v1i1.3206

SUDANA, M., PUTRA, I. G. S. A., & PARINING, N. (2017). Pemberdayaan Masyarakat Desa dengan Usaha Kuliner Tradisional pada Kelompok Boga Ganesha Kabupaten Buleleng. Jurnal Agribisnis Dan Agrowisata (Journal of Agribusiness and Agritourism), 6(3), 387. https://doi.org/10.24843/jaa.2017.v06.i03.p07

Susilo, A. (2016). Model Pemberdayaan Masyarakat Perspektif Islam. FALAH: Jurnal Ekonomi Syariah, 1(2), 193–209. https://doi.org/10.22219/jes.v1i2.3681

Warmayana, I. G. A. K. (2018). Pemanfaatan Digital Marketing dalam Promosi Pariwisata pada Era Industri 4.0. Pariwisata Budaya: Jurnal Ilmiah Agama Dan Budaya, 3(2), 81. https://doi.org/10.25078/pba.v3i2.649

Widiyanto, D., Istiqomah, A., & Yasnanto, Y. (2021). Upaya Pemberdayaan Masyarakat Desa Dalam Perspektif Kesejahteraan Ekonomi. Jurnal Kalacakra: Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(1), 26. https://doi.org/10.31002/kalacakra.v2i1.3621

Downloads

Published

2022-12-03

How to Cite

Djata, B. T. (2022). Pemberdayaan Masyarakat melalui Digitalisasi Berbasis Potensi Desa di Desa Niramesi Kecamatan Wolowaru Kabupaten Ende. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 195-201. https://doi.org/10.37478/mahajana.v3i3.2165