Sosialisasi Mahasiswa dalam Proses Penguatan Nilai-Nilai Pancasila di Lingkungan Masyarakat
DOI:
https://doi.org/10.37478/mahajana.v4i2.3009Abstract
The fading of Pancasila values in social life, makes students to revive or provide reinforcement of Pancasila values through real work lecture activities. In this writing using the method of implementing this service is divided into three stages 1. implementation of activities 2. implementation 3. output. This writing activity aims to provide reinforcement of Pancasila values in a society that increasingly understands each of the Pancasila precepts. As well as the active role of students in strengthening Pancasila values as the basis for life guidelines in the life of society, nation and state.
Downloads
Keywords:
Students, Pancasila Values, Real Work LecturesReferences
Aminullah, A. (2018). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Kehidupan Bermasyarakat. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 3(1), 620-628.
Azzahra, P. (2022, June 11). IMPLEMENTASI NILAI PANCASILA DALAM PEMAHAMAN MAHASISWA. https://doi.org/10.31219/osf.io/c2rqj
Dewantara, J. A., & Nurgiansah, T. H. (2021). Building Tolerance Attitudes Of PPKN Students Through Multicultural Education Courses. JED (Jurnal Etika Demokrasi), 6(1), 103-115.
Fadli, Z. (2013). Pengendalian Moral Generasi Muda melalui Pendekatan Pendidikan Agama Islam di Kecamatan Nunukan Kalimantan Timur.Tesis Program Pascasarjana Magister Manajemen Pendidikan Islam Universitas Muhammadiyah Makassar. https://digilibadmin.unismuh.ac.id/upload/25047-Full_Text.pdf
Gafur, H. (2015). Mahasiswa & Dinamika Dunia Kampus. Rasibook.
Istianah, A., Mazid, S., Hakim, S., & Susanti, R. (2021). Integrasi nilai-nilai pancasila untuk membangun karakter pelajar pancasila di lingkungan kampus. Jurnal Gatranusantara, 19(1), 62-70.
Lala, A. (2021). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Pembangunan Hukum Pidana Nasional. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 2(05), 724-737.
Nasution, T. (2022). Pendidikan Pancasila. Merdeka Kreasi Group.
Nugroho, M. Y. A. (2022). INTERNALISASI NILAI-NILAI PANCASILA DALAM KURIKULUM PRODI PAI FAKULTAS IMU TARTBIYAH DAN KEGURUAN UNIVERSITAS SAINS AL-QUR’AN WONOSOBO. PARAMUROBI: JURNAL PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 5(2), 128-145.
Pahlevi, F. S. (2016). Revitalisasi Pancasila Dalam Penegakan Hukum Yang Berkeadilan Di Indonesia. Justicia Islamica: Jurnal Kajian Hukum dan Sosial, 13(2), 173-198.
Pranoto, E. (2018). Pembangunan Sistem Hukum Ekonomi Indonesia Berlandaskan Pada Nilai Pancasila Di Era Globalisasi. Spektrum Hukum, 15(1), 89-111.
Rengkung, F., & Lengkong, J. P. (2020). Pentingnya Revitalisasi Pemahaman Nilai-Nilai Pancasila Untuk Mencegah Mekarnya Radikalisme Pada Generasi Muda. POLITICO: Jurnal Ilmu Politik, 9(4).
Saragih, G. M. (2022). Pancasila Sebagai Landasan Filosofis Pembentukan Peraturan Perundang-Undangan Di Indonesia. Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan (JUPANK), 2(1), 18-34.
Sari, R., & Najicha, F. U. (2022). Memahami Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Dasar Negara Dalam Kehidupan Masyarakat. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN, 7(1), 53-58.
Setijo, P. (2006). Pendidikan Pancasila: perspektif sejarah perjuangan bangsadengan Undang-Undang Dasar 1945 hasil amandemen. Grasindo.
Sintiawati, N., Fajarwati, S. R., Mulyanto, A., Muttaqien, K., & Suherman, M. (2022). Partisipasi civitas akademik dalam implementasi merdeka belajar kampus merdeka (MBKM). Jurnal Basicedu, 6(1), 902-915.
Sofiyana, M. S., Ahdiyat, M., Iskandar, A. M., Hairunisya, N., Usriyah, L., Dwiantara, L., ... & Prihatiningsih, T. S. (2021). PANCASILA, Merdeka Belajar dan Kemerdekaan Pendidik. Unisma Press.
Susilawati, N. (2021). Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka Dalam Pandangan Filsafat Pendidikan Humanisme. Jurnal Sikola: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(3), 203-219.
Tongat, T. (2012). Pancasila Sebagai Dasar Falsafah Negara Dan Makna Filosofisnya Dalam Pembaharuan Hukum Pidana Nasional. Masalah-Masalah Hukum, 41(3), 399-406.
Tuhuteru, L. (2022). PENDIDIKAN PANCASILA DI PERGURUAN TINGGI. CV. AZKA PUSTAKA.
Utami, W. (2020). Politik Islam Kebangsaan (Analisis Terhadap Materi Perkaderan IPPNU Kota Medan) (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).
Wahyuningsih, S. E. (2014). Urgensi Pembaharuan Hukum Pidana Materiel Indonesia Berdasarkan Nilai–Nilai Ketuhanan Yang Maha Esa. Jurnal Pembaharuan Hukum, 1(1), 17-23.
Zulfikar Putra, S. H., & Wajdi, H. F. (2021). BUKU AJAR PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN PANDUAN KULIAH DI PERGURUAN TINGGI. Ahlimedia Book.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ani Sulianti, Dzaky Isyuniandri, Ani Anjarwati, Erika Fara Septia Ningrum, Indani Khoirun Nisak, Indani Khoirun Nisak

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The authors and other parties are bound to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-SA 4.0 DEED) for the published articles. This permits users to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.