OPTIMALISASI UMKM RAJA BOLU

Authors

  • Irwandi Irwandi Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Andi Samsir Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Warka Syachbrani Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Masdar Ryketeng Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia
  • Nurafni Oktaviyah Universitas Negeri Makassar, Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i1.4056

Abstract

MSMEs play an important role in creating jobs and contributing to the economy. Small and medium enterprises are used as a valuable opportunity to make money more profitably. Bolu is a very popular food in Indonesia. Steamed sponge cake has different variations, such as coconut milk, sugar, pandan leaves, and bananas. "Raja Bolu" is one of the MSMEs that needs to be optimized to be more advanced. By using a naturalistic method approach through a series of interviews, the information collected then leads to the development of conclusions and recommendations for utilizing digital marketing in revenue growth. Raja Bolu sales need to be optimized because they only use a banner. Raja Bolu has a distinctive taste but the food life is relatively short, no more than two nights because it does not use preservatives.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

MSMEs, bolu cake, promotion

References

Alansori, Apip, & Listyaningsih, E. (2020). Kontribusi UMKM terhadap kesejahteraan masyarakat. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Alda, M. (2022). Perancangan E-Commerce Penjualan Kue Dengan Menerapkan Model B2C (Business To Consumer). Journal of Computers and Digital Business, 1(1), 28–36. https://doi.org/10.56427/jcbd.v1i1.6

Amellia, D., & Pujianto, W. E. (2023). Pendampingan UMKM untuk Memenangkan Pasar Keripik Debog Pisang Online Melalui Manajemen Pengemasan Inovatif dan Pemasaran Berbasis E-Commerce. Welfare: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(4), 565–569. https://doi.org/10.30762/welfare.v1i4.616

Aprilia, D. T., Pangesthi, L. T., Handajani, S., & Indrawati, V. (2021). Pengaruh substitusi tepung sukun (Artocarpus altilis) terhadap sifat organoleptik bolu kukus. Jurnal Tata Boga, 10(2), 314-323. https://core.ac.uk/download/pdf/539841676.pdf

Bangun, C. S., & Purnama, S. (2022). Optimalisasi Pemanfaatan Digital Marketing untuk UMKM (Usaha Mikro, Kecil dan Menengah). ADI Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 89–98. https://doi.org/10.34306/adimas.v3i2.826

Bismala, L. (2017). Model Manajemen Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Efektivitas Usaha Kecil Menengah. Jurnal Entrepreneur Dan Entrepreneurship, 5(1), 19–26. https://doi.org/10.37715/jee.v5i1.383

Della Rossa, N., & Anjani, N. K. (2023). Sosialisasi Mengenai Pemasaran Kue Bolu Desa Penglumbaran Melalui E-commerce. LOGISTA: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 7(1), 39-42. doi:10.25077/logista.7.1.39-42.2023

Djaafar, F. T., Purwaningsih, H., & Rahayu, S. (2008). Pengembangan Diversifikasi Pengolahan Umbi-Umbian Dalam Rangka Pemanfaatan Pangan Lokal. Balai Pengkajian Pertanian Yogyakarta. Argos, 10(1), 56-72.

Wiji Yuwono, I. R. (2020). PERAN PEMERINTAH DALAM MENINGKATKAN PENDAPATAN UMKM. JURNAL CAPITAL: Kebijakan Ekonomi, Manajemen Dan Akuntansi, 2(2), 30-50. https://doi.org/10.33747/capital.v3i2.39

Hanim, L, & Noorman, M. S., (2018). UMKM (Usaha Mikro, Kecil & Menengah) & Bentuk-bentuk Usaha. Semarang: Unissula Pres.

Indonesia. Undang-undang (UU) Nomor 20 Tahun 2008 tentang Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah. Jakarta

Kuncoro, M. (2017). Pengembangan Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM). Yogyakarta: UPP STIM YKPN

Kriswanto, dkk. (2019). Penerapan Mesin Pengaduk Adonan Kue pada Usaha Bakpia di Kelurahan Pakintelan. Rekayasa: Jurnal Penerapan Teknologi dan Pembelajaran, 7 (2): 35-40. DOI: http://dx.doi.org/10.15294/rekayasa.v17i2.21727

Kusuma, R. D., Sutjipto, S. S. U., Sujana, S., & Maretha, H. A. (2020). Pelatihan Optimasi Media Sosial Untuk Peningkatan Omzet UMKM. Jurnal Abdimas Dedikasi Kesatuan, 1(2), 233–240. https://doi.org/10.37641/jadkes.v1i2.1403

Muharsih, L., & Aliefatikha, S. (2022). Identifikasi Kemasan Produk UMKM Bolu Barokah untuk Meningkatkan Minat Beli Konsumen. Prosiding Konferensi Nasional Penelitian dan Pengabdian Universitas Buana Perjuangan Karawang, 2(1), 1240-1248.

Muladi, M., Rahmawati, Y., Wirawan, I. M., Hidayat, S., Septian, F. R. D., & Isrofil, F. (2021). Pengembangan oven dengan kontrol elektronik untuk peningkatan kapasitas dan kualitas produksi kue bolu. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS), 4(2), 177-189. DOI:10.33474/jipemas.v4i2.9166

Rambe, S. A. & Gusnita, W. (2022). Pengaruh Substitusi Tepung Ubi Jalar Ungu Terhadap Kualitas Bolu Kukus Mekar. Jurnal Pendidikan Tata Boga dan Teknologi, 3(1), 68-72. DOI: 10.2403/80sr290.00

Richardson, J. (2004). Entrepreneurship and development in Asia. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 4(5), 469-484. https://ideas.repec.org/a/ids/ijeima/v4y2004i5p469-484.html

Sagita, N. G., Kartikasari, M. ., Asyrofi, M. H., & Hayati, K. R. (2022). Optimalisasi Digital Marketing untuk Pengembangan UMKM Kelurahan Kebonsari Kecamatan Jambangan Kota Surabaya. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(4), 1325–1332. https://doi.org/10.54082/jamsi.430

Suryatna, B. S. (2015). Peningkatan kelembutan tekstur roti melalui fortifikasi rumput laut Euchema Cottoni. TEKNOBUGA: Jurnal Teknologi Busana dan Boga, 2(2). DOI: https://doi.org/10.15294/teknobuga.v2i2.6429

Warsiyah, W., Luviadi, A., Huwaina, M., & Fakhrurozi, M. (2023). Pemberdayaan Umkm Melalui Optimasi Media Digital Pada Komunitas Inkusi (Inovasi Kewirausahaan Syariah). AKM: Aksi Kepada Masyarakat, 4(1), 135-142. https://doi.org/10.36908/akm.v4i1.838

Downloads

Published

2024-03-31

How to Cite

Irwandi, I., Samsir, A., Syachbrani, W., Ryketeng, M., & Oktaviyah, N. (2024). OPTIMALISASI UMKM RAJA BOLU. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 18-26. https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i1.4056