PERAN MAHASISWA PGMI DALAM PENGENALAN NAMA - NAMA HEWAN BERBAHASA INGGRIS MENGGUNAKAN MEDIA CETAK DI MI MUSLIMAT NU PALANGKA RAYA

Authors

  • Ulfah Islamiah IAIN Palangka Raya, Palangka Raya, Indonesia
  • Zaitun Qamariah IAIN Palangka Raya, Palangka Raya, Indonesia
  • Muhammad Syabrina IAIN Palangka Raya, Palangka Raya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i2.4262

Abstract

This service aims to evaluate the role of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education Study Program (PGMI) students in recognising animal names using print media at MI Muslimat NU Palangka Raya. Through a qualitative approach, this activity involves observation, interviews, and documentation conducted by PGMI students on grade 1C students. The results show that PGMI students effectively facilitate interactive learning using print media such as posters, which can increase students' interest and understanding of animal names. Challenges faced, such as limited time and resources, can be overcome with creative teaching strategies. These activities enrich students' knowledge and develop their literacy skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

PGMI students, animal name recognition, print media, community service

References

Anisma, T., Prayoga, J., & Rahmah, S. A. (2023). Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Bahasa Inggris Untuk Anak Usia Dini Berbasis Macromedia Flash 8. Djtechno: Jurnal Teknologi Informasi, 4(1), 103–114. https://doi.org/10.46576/djtechno.v4i1.3272

Ayuningtyas, P. (2021). Pelatihan “Fun with English” Untuk Siswa SMP Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris . Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 161-169. https://doi.org/10.37478/mahajana.v2i2.851

HAFIDAH, A. S., RINI, D. I. P., AFIIFI, M. Y., NISAK, K., & WIDIASTUTI, E. (2022). PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS (FUN ENGLISH) UNTUK ANAK-ANAK. IN PROSIDING SEMINAR NASIONAL HASIL PENELITIAN DAN ABDIMAS TAHUN 2022, VOL. 1, PP. 89-94.

Hariadi, F., Jumalia, J., & Talakua, A. C. (2023). Pengenalan Game Edukasi untuk Meningkatkan Perbendaharaan Kosa Kata Benda dalam Bahasa Inggris. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 78-84. https://doi.org/10.37478/mahajana.v4i2.2685

Inayah, Y., & Sya, M. F. (2022). Kreatifitas Berfikir Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 1(3), 339-345. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v1i3.7822

Israwati. (2017). Kesulitan Guru PAUD Dalam Menggunakan Media Audio Visual Pada Kegiatan Pembelajaran di TK Pertiwi Banda Aceh. Serambi Akademica, 5(1), 53–63. DOI: https://doi.org/10.32672/jsa.v7i2

Kaffah, L. S., Setiawan, D., & Edi, W. (2023). Pemanfaatan Media Cetak Poster Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Aplikasi Canva Di Kelas V Sd. Jurnal Ilmiah Wahana Pend, 9(16), 482–492/ https://jurnal.peneliti.net/index.php/JIWP/article/view/4806

Kara, Y. M. D. K., Ningsih, N., Separ, F. M., Ambat, F., Yoma, K., Endung, Y. P., & Djou, A. M. G. (2024). PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS MELALUI METODE GAMES. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 35-42. https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i1.4083

Larasaty, G., Anggrarini, N., & Efendi, N. (2022). “Fun English” sebagai Kegiatan dalam Pengajaran Bahasa Inggris untuk Anak Sekolah Dasar di Indramayu. Room of Civil Society Development, 1(2), 96–102. https://doi.org/10.59110/rcsd.v1i2.35

Maduwu, B. (2016). Pentingnya pembelajaran bahasa Inggris di sekolah. Warta Dharmawangsa, (50). DOI: https://doi.org/10.46576/wdw.v0i50.207

Mariana, U. (2021). Pengembangan Media Kartu dengan papan kata untuk meningkatkan kosakata nama hewan pelajaran bahasa inggris pada kelompok B di TK Pratiwi Surabaya. Jurnal Pendidikan. 5(2), 1–11. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jmtp/article/view/7786

Marwoto, P., Sopyan, A., Linuwih, S., Subali, B., & Ellianawati, E. (2013). Peningkatan kemampuan menulis artikel ilmiah sains guru sekolah dasar melalui kegiatan pengabdian masyarakat. Jurnal Abdimas, 17(2), 111-116. DOI: https://doi.org/10.15294/abdimas.v17i2.10300

Megawati, megawati. (2017). Pengaruh Media Poster Terhadap Hasil Belajar Kosakata Bahasa Inggris (Eksperimen di SDIT Amal Mulia Tapos Kota Depok). Getsempena English Education Journal (GEEJ), 4(2), 101 / https://doi.org/10.46244/geej.v4i2.738

Ota, M. K. (2022). Pembelajaran Basic English Vocabularies untuk Siswa Tingkat Sekolah Dasar, di Desa Libunio, Kecamatan So’a, Kabupaten Ngada . Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 144-148. Retrieved from https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/mahajana/article/view/1916

Putri, A. D., & Lasari, Y. L. (2023). Analisis Media Pembelajaran Berupa Media Cetak Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS. JUARA SD: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2), 214-220. https://journal.unm.ac.id/index.php/juara/article/view/355

Qamariah, Z., Mirza, A. A., & Hidayat, S. (2023). English On Street: Introducing English To Gen Z During Cfd. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 13690-13695/ https://doi.org/10.31004/cdj.v4i6.24414

Rukiati, E., & Susanti, N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris di Madrasah Aliyah Annuriyah Jember. J-Dinamika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 29–38. https://doi.org/10.25047/j-dinamika.v1i1.131

Sapriyah, S. (2019). MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PROSES BELAJAR MENGAJAR. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 4470–477. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349

Septiani, N. A., & Sulaiman, T. (2018). Perancangan Animasi Interaktif Mengenal Nama Binatang Dalam Bahasa Inggris Studi Kasus: RA. Al-Amanah Tangerang. Paradigma, 2(2), 77-84. DOI: https://doi.org/10.31294/p.v20i2.3951

Shohiby, N. N. I., & Hermawan, H. D. (2022). Optimalisasi Media Online dan Cetak dalam Pembelajaran Bahasa Inggris dengan Model Homeschooling. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 3(2). https://doi.org/10.23917/bppp.v4i2.19415

Suyasa, I. M., & Sedana, I. N. (2020). Mempertahankan Eksistensi Media Cetak Di Tengah Gempuran Media Online. Jurnal Komunikasi Dan Budaya, 1(1), 56-64. https://doi.org/10.54895/jkb.v1i1.314

Downloads

Published

2024-07-12

How to Cite

Islamiah, U., Qamariah, Z., & Syabrina, M. (2024). PERAN MAHASISWA PGMI DALAM PENGENALAN NAMA - NAMA HEWAN BERBAHASA INGGRIS MENGGUNAKAN MEDIA CETAK DI MI MUSLIMAT NU PALANGKA RAYA. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 156-162. https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i2.4262