PERAN MAHASISWA PGMI DALAM PENGENALAN NAMA - NAMA HEWAN BERBAHASA INGGRIS MENGGUNAKAN MEDIA CETAK DI MI MUSLIMAT NU PALANGKA RAYA
DOI:
https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i2.4262Abstract
This service aims to evaluate the role of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education Study Program (PGMI) students in recognising animal names using print media at MI Muslimat NU Palangka Raya. Through a qualitative approach, this activity involves observation, interviews, and documentation conducted by PGMI students on grade 1C students. The results show that PGMI students effectively facilitate interactive learning using print media such as posters, which can increase students' interest and understanding of animal names. Challenges faced, such as limited time and resources, can be overcome with creative teaching strategies. These activities enrich students' knowledge and develop their literacy skills.
Downloads
Keywords:
PGMI students, animal name recognition, print media, community serviceReferences
Anisma, T., Prayoga, J., & Rahmah, S. A. (2023). Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Bahasa Inggris Untuk Anak Usia Dini Berbasis Macromedia Flash 8. Djtechno: Jurnal Teknologi Informasi, 4(1), 103–114. https://doi.org/10.46576/djtechno.v4i1.3272
Ayuningtyas, P. (2021). Pelatihan “Fun with English” Untuk Siswa SMP Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris . Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 161-169. https://doi.org/10.37478/mahajana.v2i2.851
HAFIDAH, A. S., RINI, D. I. P., AFIIFI, M. Y., NISAK, K., & WIDIASTUTI, E. (2022). PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS (FUN ENGLISH) UNTUK ANAK-ANAK. IN PROSIDING SEMINAR NASIONAL HASIL PENELITIAN DAN ABDIMAS TAHUN 2022, VOL. 1, PP. 89-94.
Hariadi, F., Jumalia, J., & Talakua, A. C. (2023). Pengenalan Game Edukasi untuk Meningkatkan Perbendaharaan Kosa Kata Benda dalam Bahasa Inggris. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 78-84. https://doi.org/10.37478/mahajana.v4i2.2685
Inayah, Y., & Sya, M. F. (2022). Kreatifitas Berfikir Siswa dalam Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. Karimah Tauhid, 1(3), 339-345. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v1i3.7822
Israwati. (2017). Kesulitan Guru PAUD Dalam Menggunakan Media Audio Visual Pada Kegiatan Pembelajaran di TK Pertiwi Banda Aceh. Serambi Akademica, 5(1), 53–63. DOI: https://doi.org/10.32672/jsa.v7i2
Kaffah, L. S., Setiawan, D., & Edi, W. (2023). Pemanfaatan Media Cetak Poster Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Aplikasi Canva Di Kelas V Sd. Jurnal Ilmiah Wahana Pend, 9(16), 482–492/ https://jurnal.peneliti.net/index.php/JIWP/article/view/4806
Kara, Y. M. D. K., Ningsih, N., Separ, F. M., Ambat, F., Yoma, K., Endung, Y. P., & Djou, A. M. G. (2024). PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS MELALUI METODE GAMES. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 35-42. https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i1.4083
Larasaty, G., Anggrarini, N., & Efendi, N. (2022). “Fun English” sebagai Kegiatan dalam Pengajaran Bahasa Inggris untuk Anak Sekolah Dasar di Indramayu. Room of Civil Society Development, 1(2), 96–102. https://doi.org/10.59110/rcsd.v1i2.35
Maduwu, B. (2016). Pentingnya pembelajaran bahasa Inggris di sekolah. Warta Dharmawangsa, (50). DOI: https://doi.org/10.46576/wdw.v0i50.207
Mariana, U. (2021). Pengembangan Media Kartu dengan papan kata untuk meningkatkan kosakata nama hewan pelajaran bahasa inggris pada kelompok B di TK Pratiwi Surabaya. Jurnal Pendidikan. 5(2), 1–11. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jmtp/article/view/7786
Marwoto, P., Sopyan, A., Linuwih, S., Subali, B., & Ellianawati, E. (2013). Peningkatan kemampuan menulis artikel ilmiah sains guru sekolah dasar melalui kegiatan pengabdian masyarakat. Jurnal Abdimas, 17(2), 111-116. DOI: https://doi.org/10.15294/abdimas.v17i2.10300
Megawati, megawati. (2017). Pengaruh Media Poster Terhadap Hasil Belajar Kosakata Bahasa Inggris (Eksperimen di SDIT Amal Mulia Tapos Kota Depok). Getsempena English Education Journal (GEEJ), 4(2), 101 / https://doi.org/10.46244/geej.v4i2.738
Ota, M. K. (2022). Pembelajaran Basic English Vocabularies untuk Siswa Tingkat Sekolah Dasar, di Desa Libunio, Kecamatan So’a, Kabupaten Ngada . Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 144-148. Retrieved from https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/mahajana/article/view/1916
Putri, A. D., & Lasari, Y. L. (2023). Analisis Media Pembelajaran Berupa Media Cetak Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS. JUARA SD: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(2), 214-220. https://journal.unm.ac.id/index.php/juara/article/view/355
Qamariah, Z., Mirza, A. A., & Hidayat, S. (2023). English On Street: Introducing English To Gen Z During Cfd. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(6), 13690-13695/ https://doi.org/10.31004/cdj.v4i6.24414
Rukiati, E., & Susanti, N. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris di Madrasah Aliyah Annuriyah Jember. J-Dinamika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 29–38. https://doi.org/10.25047/j-dinamika.v1i1.131
Sapriyah, S. (2019). MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PROSES BELAJAR MENGAJAR. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 4470–477. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349
Septiani, N. A., & Sulaiman, T. (2018). Perancangan Animasi Interaktif Mengenal Nama Binatang Dalam Bahasa Inggris Studi Kasus: RA. Al-Amanah Tangerang. Paradigma, 2(2), 77-84. DOI: https://doi.org/10.31294/p.v20i2.3951
Shohiby, N. N. I., & Hermawan, H. D. (2022). Optimalisasi Media Online dan Cetak dalam Pembelajaran Bahasa Inggris dengan Model Homeschooling. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 3(2). https://doi.org/10.23917/bppp.v4i2.19415
Suyasa, I. M., & Sedana, I. N. (2020). Mempertahankan Eksistensi Media Cetak Di Tengah Gempuran Media Online. Jurnal Komunikasi Dan Budaya, 1(1), 56-64. https://doi.org/10.54895/jkb.v1i1.314
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ulfah Islamiah, Zaitun Qamariah, Muhammad Syabrina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The authors and other parties are bound to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-SA 4.0 DEED) for the published articles. This permits users to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.