Pelatihan “Fun with English” Untuk Siswa SMP Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris

Authors

  • Pratika Ayuningtyas Politeknik Sawunggalih Aji Purworejo

DOI:

https://doi.org/10.37478/mahajana.v2i2.851

Abstract

English is a global language which students should master to be able to be part of global world. Many hinders in learning English made the government and the education institution should work together in solving this problem. A short course namely Fun with English then proposed to omit the problem. The purpose of this course was to improve students’ communication skills in using English as well as improving their motivation and confidence. The program was done for two months. The participant of this program was the students from the nearby junior high school. After finishing the program students felt motivated less anxious and more confident in using English as their everyday language. It is expected that the similar program could be done regularly.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

English, Fun learning, Training, Joined Program

References

Aini, E. N., Isnaini, I., Sukamti, S., & Amalia, L. N. (2018). Pengaruh Tingkat Pendidikan Terhadap Tingkat Kesejahteraan Masyarakat di Kelurahan Kesatrian Kota Malang. Technomedia Journal,3(1),58–72. https://doi.org/10.33050/tmj.v3i1.333

Alek, A. (2014). Perspektif Baru Pengajaran Bahasa Inggris Melalui Direct Method: Sebuah Kajian Kritis. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 17(2), 153-166.https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n2a1.

Andy, A., Rusfandi, R., & Muzammil, L. (2018). Pelatihan berbahasa Inggris dengan drilling dan repetition bagi Karang Taruna Desa Jedong. Martabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 42-48. https://doi.org/10.31604/jpm.v1i2.42-48

Cahyati, A. (2015). Analisis Ilustrasi Gambar Pada Buku Teks Fisika Kelas Xi Yang Banyak Digunakan Di Sma Negeri Se-Kabupaten Demak. UPEJ (Unnes Physics Education Journal), 4(3). https://doi.org/10.15294/upej.v4i3.8181

Elly, E. (2013). Peningkatan Kemampuan Berbicara Melalui Metode Drill Pada Pembelajaran Bahasa Indonesua Kelas IV Sekolah Dasar Usaba Sepotong. In FKIP Universitas Tanjungpura.

hulu, f., & Ambalegin, A. (2018). EFEKTIVITAS DIRECT METHOD DALAM PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA INGGRIS MAHASISWA. JURNAL BASIS, 5(2), 21-32. doi:10.33884/basisupb.v5i2.814

Latifah, S. (2019). Interelasi Keterampilan Berbicara Terhadap Kemampuan Komunikasi Peserta Didik dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Prosiding SENASBASA (Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra), 3, 980–990.

Layyinah, L. (2017). Menciptakan Pembelajaran Fun Learning Based on Scientific Approach dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik pada Pembelajaran PAI. TARBAWY: Indonesian Journal of Islamic Education, 4(1), 1-9. https://doi.org/10.17509/t.v4i1.6987

Lestari, S. D. (2019). Pendampingan Pembelajaran Bahasa Inggris Dasar Pada Eks-TKI Di Dusun Sumberwaru Desa Tamanagung Kecamatan Cluring Kabupaten Banyuwangi. JATI EMAS (Jurnal Aplikasi Teknik Dan Pengabdian Masyarakat), 3(1), 38. https://doi.org/10.36339/je.v3i1.188

Muliyah, P., & Fernando, F. (2019). Pelatihan Pengenalan Bahasa Inggris Untuk Anak Usia Dini Melalui IGRA. DEDIKASI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 20–36.

Nasional, U. S. P. (1982). Introduction and Aim of the Study. Acta Pædiatrica, 71, 6–6. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.1982.tb08455.x

Permata, N. N., & Hsdiani, D. (2018). Pelatihan Bahasa Inggris Dasar Dalam Upaya Peningkatan Kemampuan Mahasiswa Bidikmisi POLMAN Bandung. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(4). http://jurnal.unpad.ac.id/pkm/article/view/19781/9596

Hum, R. M. PELATIHAN BAHASA INGGRIS MELALUI MEDIA GAMBAR DENGAN DIRECT METHOD (METODE LANGSUNG).

Suniati, A’am Rifaldi Khunaifi, & Setiawan, D. (2017). Bahasa Inggris Berekuivalen TOEFL Terhadap Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Palangkaraya. PengabdianMu, 2(1), 47–52. http://jurnal.umpalangkaraya.ac.id/ejurnal/pgbmu

Tamrin, A. F., & Yanti, Y. (2019). Peningkatan keterampilan bahasa Inggris masyarakat pegunungan di Desa Betao Kabupaten Sidrap. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 15(2), 61–72. https://doi.org/10.20414/transformasi.v15i2.1673

Warman, J. S., Mardian, V., Suryani, L., Fista, F. R., & Irwan, I. (2019). Program Pelatihan Penigkatan Kemampuan Bahasa Inggris Anak-Anak Panti Asuhan Melalui Pemberdayaan Mahasiswa. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 280-285. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v3i2.3304

Widyastuti, A. (2012). Analisis Hubungan Antara Produktivitas Pekerja Dan Tingkat Pendidikan Pekerja Terhadap Kesejahteraan Keluarga Di Jawa Tengah Tahun 2009. Economics Development Analysis Journal, 1(2). https://doi.org/10.15294/edaj.v1i2.472

Downloads

Published

2021-05-30

How to Cite

Ayuningtyas, P. (2021). Pelatihan “Fun with English” Untuk Siswa SMP Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris . Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 161-169. https://doi.org/10.37478/mahajana.v2i2.851