KELAYAKAN DAN KEPRAKTISAN MODUL PRAKTIKUM TATA SURYA MENGGUNAKAN PAPER MERGE CUBE BERBASIS AUGMENTED REALITY
DOI:
https://doi.org/10.37478/optika.v6i1.1840Abstract
This study aims to determine the feasibility and practicality of the solar system practicum module using augmented reality-based paper merge cube. The type of research used is development research with the ADDIE framework (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The subjects of this study were 3 validators consisting of 1 lecturer as a media expert and 2 subject teachers as material experts, as well as 20 students. The data obtained were expert validation and a questionnaire sheet for students. Data were analyzed using descriptive statistics. The results showed that the development of the solar system practicum module using a paper merge cube based on augmented reality had a very feasible category (82.3%) for content feasibility, a decent category (79.16) for language eligibility, and a very feasible category (87.5) for the feasibility of presentation, while the practicality of the module is in the very practical category (87.2%).
Downloads
Keywords:
Practicum Module, Paper Merge Cube, Augmented RealityReferences
Atmaja, N. J. D. (2018). Pengembangan Aplikasi Media Pembelajaran Interaktif 3D Tata Surya Menggunakan Teknologi Augmented Reality dengan Android. Seminar Nasional Sains Dan Teknologi Fakultas Teknik Universitas Muhammadiyah Jakarta, Jakarta 17 Oktober 2018.
Budiono, A., Wiryokusumo, I., & Karyono, H. (2021). Pengembangan Modul IPA Berbasis Literasi dan Integratif dalam Memfasilitasi Belajar Mandiri Siswa. JINOTEP (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran): Kajian Dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran, 8(1), 58–67. https://doi.org/10.17977/um031v8i12021p058
Danial, H., & Ismiyati. (2020). Bumi Kita dalam Tata Surya (Samto, Subi Sudarto, M. Listiyanti, S. Paresti, & A. Wulandari (eds.)). Direktorat Pendidikan Masyarakat dan Pendidikan Khusus–Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Menengah–Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Ernawati, I., & Sukardiyono, T. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2), 204–210. https://doi.org/10.21831/elinvo.v2i2.17315
Gita, S. D., Annisa, M., & Nanna, W. I. (2018). Pengembangan Modul Ipa Materi Hubungan Makhluk Hidup Dan Lingkungannya Berbasis Pendekatan Kontekstual. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 8(1), 28–37. https://doi.org/10.24929/lensa.v8i1.28
Handayani, T. L., Sugianto, & Susanto, H. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbentuk Pop-Up dan Smash Book Materi Sifat Cahaya Bagi Siswa Penyandang Disabilitas Rungu. UPEJ Unnes Physics Education Journal, 8(1), 8–15. https://doi.org/10.15294/upej.v8i1.29497
Hermawan, I. K. W., Subagia, I. W., & Juniartina, P. P. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Ipa Berbantuan Laboratorium Virtual Pada Materi Tata Surya. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 3(1), 83–93.
Izzati, N., & Fatikhah, I. (2015). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika Bermuatan Emotion Quotient Pada Pokok Bahasan Himpunan. Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 4(2). https://doi.org/10.24235/eduma.v4i2.29
Kemdikbud. (2019). Hasil PISA Indonesia 2018: Akses Makin Meluas, Saatnya Tingkatkan Kualitas. Siaran Pers Nomor: 397/Sipres/A5.3/XII/2019, 1.
Melati, A. (2015). Pengembangan Modul Praktikum Astrofisika Seri Alat Solarscope Berbasis Integrasi Interkoneksi. Indonesian Journal of Applied Physics, 5(01), 47. https://doi.org/10.13057/ijap.v5i01.274
Prayudha, I. P. A., Wiranatha, A. A. K. A. C., & Raharja, I. M. S. (2017). Aplikasi Virtual Reality Media Pembelajaran Sistem Tata Surya. Jurnal Ilmiah Merpati (Menara Penelitian Akademika Teknologi Informasi), 5(2), 72. https://doi.org/10.24843/jim.2017.v05.i02.p08
Puspitasari, A. D. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Modul Cetak dan Modul Elektronik pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 17–25.
Rahayu, W. E., Semarang, U. N., & Artikel, I. (2015). Pengembangan Modul IPA Terpadu Berbasis Etnosains Tema Energi Dalam Kehidupan Untuk Menanamkan Jiwa Konservasi Siswa. Unnes Science Education Journal, 4(2). https://doi.org/10.15294/usej.v4i2.7943
Samsu, N., Mustika, D., Nafaida, R., & Manurung, N. (2020). Analisis Kelayakan dan Kepraktisan Modul Praktikum Berbasis Literasi Sains untuk Pembelajaran IPA. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 4(1), 29–40. https://doi.org/10.24815/jipi.v4i1.15546
Septora, R. (2017). Pengembangan modul dengan menggunakan pendekatan saintifik pada kelas X sekolah menengah atas. Jurnal Lentera, 2(1), 86–98.
Surya, M. (2017). Modul Tema 3: Gerak Planet pada Sistem Tata Surya. In Direktorat Pembinaan Pendidikan Keaksaraan dan Kesetaraan-Ditjen Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat-Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2018 (Issue Pppurg 1987). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Wahab, M. N. N. D., Istyadji, M., & Putri, R. F. (2021). Pengembangan modul pembelajaran IPA SMP berbasis literasi sains pada materi sistem tata surya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(3), 278. https://doi.org/10.20527/jipf.v5i3.3675
Wiratama, N. A., & Agustin, A. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Tema Sistem Tata Surya Pada Siswa Kelas IV SDN Gedongombo 6 Kabupaten Tuban. Efektor, 8(1), 69–78. https://doi.org/10.29407/e.v8i1.15882
Yuniawatika, W., E. A., A.R., M. F., L., N. T., & W, R. I. (2020). Modul Pelajaran Ilmu Pengetahuan Bumi dan Antariksa sebagai Suplemen Bahan Ajar bagi Guru SD/MI di Desa Jambesari. Karinov, 3(3), 133–139.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Jurnal Lesensi