FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERILAKU KONSUMEN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN AYAM POTONG MERAUKE DI PASAR WAMANGGU DISTRIK MERAUKE KABUPATEN MERAUKE

Authors

  • Imam Fibiantoro Jurusan Agribisnis Fakultas Pertanian, Universitas Musamus Merauke
  • Ineke Nursih Widyantari Jurusan Agribisnis Fakultas Pertanian, Universitas Musamus Merauke
  • Nurliah Nurliah Jurusan Agribisnis Fakultas Pertanian, Universitas Musamus Merauke

DOI:

https://doi.org/10.37478/agr.v18i1.3775

Abstract

Wamanggu Market, the largest trading center in Merauke District, is under the careful management of the local government. This ensures that the market operates smoothly and efficiently, offering a variety of commodities and attracting numerous sellers and buyers, particularly those interested in broiler meat. For consumers purchasing broiler meat, there are several key considerations to keep in mind, such as color, weight, and meat elasticity. The research was conducted over two months, January to February 2023, to identify the variables that influence the behavior of slaughter chicken buyers. This study is quantitative descriptive. The place of research is Wamanggu Market. The research population is residents of Merauke District. The number of samples taken was 44 chicken buyers were taken purposively. The research data included primary data obtained by conducting interviews, observations, and questionnaires and secondary data obtained from literature, the internet, and BPS. The data analysis used in the research is multiple linear regression. The study found that cultural, personal, and psychological factors influence buying broiler chicken. However, psychological factors are the most influential factor in buying broiler meat.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Culture, purchase decision, personal, psychological, social

References

Aulia, A. (2021). Pengaruh Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Pada Produk Umkm Kota Palopo [Phd Thesis]. Universitas Muhammadiyah Palopo.

Fitria, H., Sugiarto, S., & Yudiarti, T. (2017). Total Fungi, Bakteri, Dan Enterobacteriaceae Dalam Usus Halus Dan Seka Ayam Broiler Akibat Pemberian Pakan Onggok Yang Difermentasi Dengan Acremonium Charticola [Phd Thesis]. Fakultas Peternakan Dan Pertanian Undip.

Gedhe, M. A. (2021). Pengaruh Profitabilitas, Kepemilikan Institusional, Leverage Dan Ukuran Perusahaan Terhadap Manajemen Laba [Phd Thesis]. Universitas Islam Sultan Agung Semarang.

Hapsari, R. P. D., & Nurlaelah, N. (2020). Pengaruh Analisis Rasio Terhadap Ekspor Dengan Acfta Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Studia Akuntansi Dan Bisnis (The Indonesian Journal Of Management & Accounting), 8(1).

Hardi, O. D. (2019). Analisis Gaya Hidup Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Iain Bengkulu Dalam Pembelian Produk Xxi Bencoolen Indah Mall (Bim) [Phd Thesis]. Iain Bengkulu.

Hariyanto, H. (2018). Identifikasi Bakteri Eschericia Coli Pada Daging Ayam Broiler (Studi Di Pasar Peterongan Kabupaten Jombang) [Phd Thesis]. Stikes Insan Cendekia Medika Jombang.

Haslinda, A. N. (2017). Analisis Tingkat Permintaan Daging Ayam Ras Pedaging Di Pasar Tradisional Sungguminasa Dan Pasar Sentral Kecamatan Somba Opu Kabupaten Gowa [Phd Thesis]. Uin Alauddin Makassar.

Indrasari, M. (2019). Pemasaran Dan Kepuasan Pelanggan: Pemasaran Dan Kepuasan Pelanggan. Unitomo Press.

Irawan, D. W. P. I., S. Km, Indraswati, D. S. S., & Prihastini, D. L. (2021). Kajian Aspek Fisik Serta Mikrobiologi Pada Daging Ayam Broiler Sehat Dan Daging Ayam Broiler Glonggongan. Insan Cendekia Mandiri.

Irfan, A. M. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Fasilitas Yang Diberikan Kenari Waterpark Bontang Terhadap Tingkat Kepuasan Pelanggan. Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 9(2), 82–97.

Mongi, A. I., Wantasen, E., Salendu, A. H., & Manese, M. (2019). Karakteristik Konsumen Dalam Pembelian Daging Sapi Di Kota Manado (Studi Kasus Di Transmart Carrefour Star Square Manado). Zootec, 39(2), 337–344.

Nurhayati, N., Berliana, B., & Nelwida, N. (2020). Massa Protein Dan Lemak Daging Dada Pada Ayam Broiler Yang Mengkonsumsi Ransum Mengandung Bawang Hitam. Sains Peternakan: Jurnal Penelitian Ilmu Peternakan, 18(1), 15–22.

Prihatmono, F. (2019). Faktor Yang Mempengaruhi Indeks Pembangunan Manusia (Ipm) Di Jawa Tengah Menggunakan Metode Resampling Bootstrap Residual Untuk Estimasi Parameter Model Regresi Linear Berganda [Phd Thesis]. Muhammadiyah University, Semarang.

Radiati, L. E., Evanuarini, H., & Andriani, R. D. (2017). Penanganan Hasil Ternak. Universitas Brawijaya Press.

Rafiz, F. M., Arifin, Z., & Hidayat, K. (2016). Analisis Pengaruh Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Mobil Merek Daihatsu (Studi Pada Konsumen Kendaraan Daihatsu Di Pt. Jolo Abadi Authorized Daihatsu Dealer Malang) [Phd Thesis]. Brawijaya University.

Ristanti, E. W., Kismiati, S., & Harjanti, D. W. (2016). Pengaruh Lama Pemaparan Daging Ayam Pada Suhu Ruang Terhadap Total Bakteri, Ph Dan Kandungan Protein Daging Ayam Potong Di Pasar Tradisional Kabupaten Semarang [Phd Thesis]. Fakultas Peternakan & Pertanian Undip.

Sembiring, A. B. (2017). Kualitas Fisik Dan Sensoris Daging Ayam Pedaging, Ayam Kampung Dan Ayam Kampung Super [Phd Thesis]. Universitas Mercubuana Yogyakarta.

Sudjarwo, E., Hamiyanti, A. A., Prayogi, H. S., & Yulianti, D. L. (2019). Manajemen Produksi Ternak Unggas. Universitas Brawijaya Press.

Suprayitno, A., Rochaeni, S., & Purnomowati, R. (2015). Pengaruh Faktor Budaya, Sosial, Pribadi, Dan Psikologi Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Pada Restoran Gado-Gado Boplo (Studi Kasus: Restoran Gado-Gado Boplo Panglima Polim Jakarta Selatan). Jurnal Agribisnis, 9(2), 177–214.

Supriyadi, E. (2017). Perbandingan Metode Partial Least Square (Pls) Dan Principal Component Regression (Pcr) Untuk Mengatasi Multikolinearitas Pada Model Regresi Linear Berganda. Unnes Journal Of Mathematics, 6(2), 117–128.

Susanti, G. A., Qomariah, N., & Anwar, A. (2017). Pengaruh Faktor Budaya, Sosial, Pribadi Dan Psikologis Terhadap Keputusan Pembelian Di Cafe Cangkir Klasik Jember. Jurnal Penelitian Ipteks, 2(2), 154–167.

Triwiyanto, T. (2021). Pengantar Pendidikan. Bumi Aksara.

Utiah, M. P., Kalangi, J. K. J., & Oroh, F. N. S. (2021). Analisis Perbedaan Perilaku Konsumen Dalam Pembelian Daging Ayam Ras Pada Pasar Tradisional Dan Modern Di Kota Manado. Zootec, 41(2), 479–488.

Downloads

Published

2025-03-16

How to Cite

Fibiantoro, I. ., Widyantari, I. N. ., & Nurliah, N. (2025). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERILAKU KONSUMEN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN AYAM POTONG MERAUKE DI PASAR WAMANGGU DISTRIK MERAUKE KABUPATEN MERAUKE. AGRICA, 18(1), 1-11. https://doi.org/10.37478/agr.v18i1.3775

Issue

Section

Articles