SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA MOTIF BATIK

Authors

  • Feni Okti Yolanda Institut Agama Islam Negeri Kerinci, Kerinci, Indonesia
  • Aan Putra Institut Agama Islam Negeri Kerinci, Kerinci, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/jpm.v3i2.1533

Abstract

This article aims to describe the results of ethnomathematical exploration on batik patterns that can be used as teaching materials for students. The research method chosen in this study is the SLR (Systematic Literature Review) method. The SLR method is used to identify, review, evaluate, and interpret all available research with topic areas of interest. Data collection is done by documenting and reviewing all articles related to ethnomathematics on batik patterns. The articles used were 10 articles. The results showed that ethnomathematics-based mathematics learning on batik patterns could be used in the learning process and had a positive impact on students.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Ethnomathematics, batik petterns, Systematic Literature Review

References

Afifah, D. S. N., Putri, I. M., & Listiawan, T. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Pada Batik Gajah Mada Motif Sekar Jagad Tulungagung. BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan, 14(1), 101–112. https://doi.org/10.30598/barekengvol14iss1pp101-112

Arwanto, A. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Batik Trusmi Cirebon Untuk Mengungkap Nilai Filosofi Dan Konsep Matematis. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 7(1), 40–49. https://doi.org/10.21580/phen.2017.7.1.1493

Bishop, A. (1994). Cultural Conflicts in Mathematics Education: Developing a Research Agenda. For the Learning of Mathematics, 14(2), 15–18. http://resolver.scholarsportal.info/resolve/02280671/v14i0002/15_ccimedara.xml

Dewi, A., Christanti, I., Sari, F. Y., Pramita, E., & Matematika, P. (2020). Etnomatematika Pada Batik Kawung Yogyakarta Dalam Transformasi Geometri. ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan), 1, 435–444. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/438

Fadila, A. (2017). Penerapan geometri transformasi pada motif Batik Lampung. Semasdik Universitas Muhammadiyah Metro: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 365–370. https://repository.ummetro.ac.id/files/artikel/f7fee99bd02345bcdeab839bc4278472.pdf

Farida, Y., Susanto, S., & Setiawan, T. B. (2020). Etnomatematika Pada Pembuatan Batik Di Perusahaan Tatsaka Cluring Banyuwangi Sebagai Lembar Kerja Siswa. KadikmA, 11(1), 60. https://doi.org/10.19184/kdma.v11i1.17946

Fauzi, A., & Lu’luilmaknun, U. (2019). Etnomatematika Pada Permainan Dengklaq Sebagai Media Pembelajaran Matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 408. https://doi.org/10.24127/ajpm.v8i3.2303

Hardiarti, S. (2017). Etnomatematika: Aplikasi Bangun Datar Segiempat pada Candi Muaro Jambi. Aksioma, 8(2), 99-110. https://doi.org/10.26877/aks.v8i2.1707

Kitchenham, B., Pretorius, R., Budgen, D., Brereton, O. P., Turner, M., Niazi, M., & Linkman, S. (2010). Systematic literature reviews in software engineering-A tertiary study. Information and Software Technology, 52(8), 792–805. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2010.03.006

Kustiyah, I. E. (2017). Batik Sebagai Identitas Kultural Bangsa Indonesia Di Era Globalisasi. Gema, 30(52), 2456–2472. https://media.neliti.com/media/publications/62476-ID-batik-sebagai-identitas-kultural-bangsa.pdf

Lubis, A. N. M. T., & Yanti, D. (2018). Identifikasi Etnomatematika Batik Besurek Bengkulu Sebagai Media Dan Alat Peraga Penyampaian Konsep Kekongruenan Dan Kesebangunan. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 16(3), 267. https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v16i3.2103

Mahuda, I. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Pada Motif Batik Lebak Dilihat Dari Sisi Nilai Filosofi Dan Konsep Matematis. Lebesgue, 1(1), 29–38. https://doi.org/10.46306/lb.v1i1.10

Mulyani, E., & Natalliasari, I. (2020). Eksplorasi Etnomatematik Batik Sukapura. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 131–142. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.609

Rachmawati, I. (2012). Eksplorasi Etnomatematika Masyarakat Sidoarjo. MATHEdunesa, 1(1). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/3/article/view/249

Richardo, R. (2017). Peran Ethnomatematika Dalam Penerapan Pembelajaran Matematika Pada Kurikulum 2013. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 7(2), 118. https://doi.org/10.21927/literasi.2016.7(2).118-125

Rizqi, M. F., & Lukito, A. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Pada Motif Batik Di Kampoeng Batik Jetis Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(1), 45–58. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/mathedunesa/article/view/25554/23429

Subekhi, A. I., & Oktavia, S. (2021). Studi Etnomatematika: Kain Berbahan Dasar Halal Ditinjau Dari Motif Sadulur Batik Lebak Provinsi Banten. International Journal Mathla’ul Anwar of Halal Issues, 1(1), 27-39. http://journal.halalunmabanten.id/index.php/ijma/article/view/9

Zahroh, U. (2020). Pembelajaran Berbasis Etnomatematika Dengan Memodelkan Motif Batik Gajah Mada. Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Penelitian Sosial Keagamaan, 20(1), 1–17. https://doi.org/10.21274/dinamika.2020.20.1.1-17

Downloads

Published

2022-03-05

How to Cite

Okti Yolanda, F., & Putra, A. (2022). SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA MOTIF BATIK. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2), 188-195. https://doi.org/10.37478/jpm.v3i2.1533