PENGEMBANGAN BAHAN AJAR ELEKTRONIK BERBASIS FLIPBOOK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Faiza Alvi Millati Universitas Negeri Semarang, Semarang, Indonesia
  • Novi Setyasto Universitas Negeri Semarang, Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/jpm.v4i3.2947

Abstract

The present study investigates the efficacy of flipbook-based electronic teaching materials as an alternative to traditional government-provided materials in elementary schools, which have been found to yield unsatisfactory learning outcomes. The study draws inspiration from the work of Borg and Gall and was conducted at Srondol Wetan 06 Public Elementary School, Semarang City, during the 2022/2023 school year. The study population consisted of 34 students, with a small-scale trial involving eight students in class VA, and a large-scale trial involving 26 students in class VB. Data collection methods included pre-test post-test assessments, observations, questionnaires, interviews, and data documentation. The results indicate high feasibility in terms of media aspect (83) and material criteria (69), with linguistic analysis yielding a feasibility score of 45. Furthermore, the effectiveness analysis showed a moderate N-gain score of 0.658, indicating improved learning outcomes, and student response questionnaires yielded a very positive score of 256. The result of t-test sig 0.000 there is a difference between pretest and posttest. These findings lead to the conclusion that flipbook-based electronic teaching materials are both feasible and effective for enhancing student learning outcomes in class V at SDN Srondol Wetan 06.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Electronic Teaching Materials, Flipbook, Learning Outcomes

References

Arikunto, S. (2021). Dasar-dasar evaluasi pendidikan edisi 3. Jakarta: Bumi Aksara. Google Scholar

Bujuri, D. A., & Baiti, M. (2018). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR IPA INTEGRATIF BERBASIS PENDEKATAN KONTEKSTUAL. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 5(2), 184–197. https://doi.org/10.24042/terampil.v5i2.3173

Cherly Ana Safira, Agung Setyawan, & Tyasmiarni Citrawati. (2020). Identifikasi Permasalahan Pembelajaran IPA Pada Siswa Kelas III SDN Buluh 3 Socah. Jurnal Pendidikan Mipa, 10(1), 23–29. https://doi.org/10.37630/jpm.v10i1.277

Djarwo, C. F. (2019). ANALISIS MISKONSEPSI MAHASISWA PENDIDIKAN KIMIA PADA MATERI HIDROKARBON Catur Fathonah Djarwo. Jurnal Ilmiah IKIP Mataram, 6(2), 90–97. https://e-journal.undikma.ac.id/index.php/jiim/article/view/2788

Hadiyanti, A. H. D. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Digital Berbasis Flipbook Untuk Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 4(2), 284–291. https://doi.org/10.31949/jee.v4i2.3344

Harjanto, A., Sumargono, S., & Suroto, S. (2021). Bahan Ajar Tematik Integratif Kearifan Lokal Berbasis Kvisoft Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan. http://repository.lppm.unila.ac.id/id/eprint/35434

Heryani, A., Pebriyanti, N., Rustini, T., & Wahyuningsih, Y. (2022). Peran Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Dalam Meningkatkan Literasi Digital Pada Pembelajaran Ips Di Sd Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan, 31(1), 17. https://doi.org/10.32585/jp.v31i1.1977

Lawe, & Dopo, K. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Budaya Lokal Ngada Untuk Pembelajaran Tematik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 6(November), 134–145. https://doi.org/10.5281/zenodo.3551654

Nur Jannah, I. (2020). Efektivitas Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 54. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.24135

Nurdiana, A. S., Hanafi, S., & Nulhakim, L. (2021). Pengembangan Media Video Pembelajaran Animasi Berbasis Kinemaster Untuk Meningkatkan Efektivitas Pada Mata Pelajaran Ipa Siswa Kelas Iv Sdn Kedaleman Iv. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(6), 1554. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i6.8395

Nuryani, L., & Surya Abadi, I. G. (2021). Media Pembelajaran Flipbook Materi Sistem Pernapasan Manusia pada Muatan IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(2), 247. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i2.32934

Prananda, G., Saputra, R., & Ricky, Z. (2020). Meningkatkan hasil belajar menggunakan media lagu anak dalam pembelajaran ipa sekolah dasar. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(2), 304-314. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v8i2.830

Putra, A. D., Yulianti, D., & Fitriawan, H. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Flipbook Digital untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(4), 2173-2177. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i4.1748

Sari, F. F. K., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Digital Berbasis Flipbook untuk Memberdayakan Keterampilan Abad 21 Peserta Didik pada Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6079–6085. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1715

Sari, Y. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Komik Ipa Dengan Penanaman Nilai Budai Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 129. https://doi.org/10.30870/jpsd.v3i2.2134

Setiadi, M. I., Muksar, M., & Suprianti, D. (2021). Penggunaan Media Pembelajaran Flipbook Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(4), 1067–1075. https://doi.org/10.58258/jisip.v5i4.2542

Sugiyono, S. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta. Google Scholar

Syamsuri, S. (2023). Media Pembelajaran Berbasis Digital (S. Haryanti (ed.)). Bandung: Media Sains Indonesia. https://store.medsan.co.id/detail/978-623-195-143-4-media-pembelajaran-berbasis-digital

Nugrahaeni, W. A., Wulandari, D. (2022). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR E-BOOK BERBASIS LINGKUNGAN PADA MUATAN PEMBELAJARAN IPA KELAS IV. 1(1), 29–38. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jlj

Wati Sulistyo, R., Margaretta, A., & Ayurachmawati, P. (2023). Pengembangan Buku Saku Berbasis Mind Mapping Pada Pembelajaran Ipa Kelas Iv Sd. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 3908–3920. https://doi.org/10.23969/jp.v8i1.8557

Yulaika, N. F., Harti, & Sakti, N. C. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Flip Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 4(1), 67–76. https://doi.org/10.26740/jpeka.v4n1.p67-76

Downloads

Published

2023-07-13

How to Cite

Millati, F. A., & Setyasto, N. (2023). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR ELEKTRONIK BERBASIS FLIPBOOK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SEKOLAH DASAR . Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(3), 451-460. https://doi.org/10.37478/jpm.v4i3.2947