HUBUNGAN DUKUNGAN ORANG TUA DENGAN KARAKTER TOLERANSI SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH
DOI:
https://doi.org/10.37478/jpm.v5i1.3404Abstract
The purpose of this research is to investigate the relationship between parental support and tolerance character among fifth-grade students at MI An Nuur Cahaya Umat. The issue at MI An Nuur Cahaya Umat indicates that the level of tolerance is still low. The subjects of this study consisted of 18 students. Data collection technique used a questionnaire. The data analysis technique employed was Pearson Product Moment with the assistance of IBM SPSS-26. The research findings indicate that the Pearson Correlation result is 0.145, which is categorized as low, with a significance result of 0.566, indicating a low correlation between parental support and tolerance character. Therefore, it can be concluded that parental support correlates lowly with the tolerance character of fifth-grade students at MI An Nuur Cahaya Umat.
Downloads
Keywords:
Parental support, Tolerance characteristics, StudentsReferences
Anggraeni, M., Alya Febriyani, S., Wahyuningsih, Y., & Rustini, T. (2022). Pengembangan Sikap Toleransi Siswa Sekolah Dasar pada Keberagaman di Indonesia. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 7(1), 16–24. https://doi.org/10.22437/gentala.v7i1.15694
Annisa, M. N., Wiliah, A., & Rahmawati, N. (2020). Pentingnya Pendidikan Karakter pada Anak Sekolah Dasar di Zaman Serba Digital. In Jurnal Pendidikan dan Sains (Vol. 2, Issue 1). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang
Ariq Malik. (2021). Membangun Nilai-Nilai Toleransi antar Umat Beragama dan Pluralisme dalam Film Aisyah Biarkan Kami Bersaudara Building Values of Tolerance Between Religions and Pluralism In Aisyah Biarkan Kami Bersaudara Film. Jurnal Komunikasi, Politik & Sosiologi. https://www.iyb.ac.id/jurnal/index.php/copisusu/article/view/184
Budiati, Y. M., & Muhadi, F. (2022). Pengaruh Dukungan Orang Tua dan Lingkungan Sosial terhadap Prestasi Belajar pada Mata Pelajaran Ekonomi (Lintas Minat) Di SMA Negeri 1 Kalasan. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Akuntansi, 15(2), 27–36. https://doi.org/10.24071/jpea.v15i2.4600
Candra, P., Ayu, S., Putri, K., & Dirgantoro, S. (2023). Guru sebagai Teladan dalam Menumbuhkan Sikap Toleransi Murid di Kelas. Jurnal Pendidikan Nilai Dan Pembangunan Karakter, 7(1). https://doi.org/10.21776/ub.waskita.ub.waskita/2023.007.01.5
Usman, C. I., Wulandari, R. T., & Nofelita, R. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua dan Kepercayaan Diri terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 4(1), 10-16. https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/EGCDJ/article/viewFile/12605/6262.
Diniaty, A. (2017). Dukungan Orangtua terhadap Minat Belajar Siswa. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/attaujih/article/view/592
Fajri Sodik. (2020). Pendidikan Toleransi dan Relevansinya dengan Dinamika Sosial Masyarakat Indonesia. http://riset-iaid.net/index.php/TF
Fiolanisa, S., Lestari, D., Prasasti, D. A., & Santoso, G. (2023). Hubungan Pendidikan Karakter dengan Pola Perilaku Siswa di Lingkungan Sekitar (Vol. 02, Issue 02). https://jupetra.org/index.php/jpt/article/download/311/133
Ariestina, H. (2019). Penanaman Nilai Toleransi sebagai Penguatan PendidikanKarakter di Madrasah Ibtidaiyyah. Jurnal Waspada FKIP UNDARIS. https://ejournal.undaris.ac.id/index.php/waspada/article/view/86/0
Ibnu Asa, A. (2019). Pendidikan Karakter menurut Ki Hadjar Dewantara dan Driyarkara. Jurnal Pendidikan. https://journal.uny.ac.id/index.php/jpka/article/view/25361/0
Kadir, A. A., malik, A., & Patta, R. (2022). Hubungan Perhatian Orang Tua terhadap Disiplin Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar PGSD FIP UNM. Jurnal Pendidikan & Pembelajaran Sekolah Dasar, 449(4), 2022. https://ojs.unm.ac.id/jppsd/index
Maolia, N., Bramasta, D., & Andriani, A. (2020). Sikap Toleransi dan Tanggung Jawab Siswa Kelas V SD Negeri 1 Patikraja. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar), 9(1), 22. https://doi.org/10.26877/malihpeddas.v9i1.3866
Nur, Z., & Pangestika, R. R. (2022). Penguatan Karakter Toleransi Melalui Budaya Sekolah. Buletin Ilmiah Pendidikan, 1(2), 60–67. https://ejournal.papanda.org/index.php/bip/article/view/264/177
Nurhayati, D. A. (2023). Toleransi Budaya Dalam Masyarakat Multikultur (Studi Kasus Peran Masyarakat Dalam Menoleransi Pendatang di Kota Serang). Prosiding Seminar Nasional Komunikasi, Administrasi Negara Dan Hukum, 1(1), 95–102. https://doi.org/10.30656/senaskah.v1i1.187
Nurwinda Istiqomah. (2021). Hubungan Dukungan Sosial Orang Tua dan Kemandirian Belajar dengan Tanggung Jawab Belajar Correlation of Parental Social Support and Independent Learning with Learning Responsibilities. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgsd/article/view/17782
Rahmawati, K., Fatmawati, L., Ahmad, U., & Yogyakarta, D. (2016). Penanaman Karakter Toleransidi Sekolah Dasar Inklusi melalui PembelajaranBerbasis Multikultural. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/snip/article/view/8945
Safitri, R. N. (2020). Pengaruh Nilai Toleransi Keluarga dan Tingkat Pendidikan Ibu Terhadap Karakter Toleransi Anak. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-kewarganegaraa/article/download/36262/32252/
Tamaeka, V. (2022). Penanaman Nilai-Nilai Toleransi melalui Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar (Vol. 14, Issue 1). https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/toleransi/article/view/18231
Ummairoh, L., & Anjar, A. (2019). Membentuk Sikap Toleransi Anak Melalui Peran Orang Tua di Dusun Sidodadi B Desa Kampung Padang Kecamatan Pangkatan Kabupaten Labuhanbatu Tahun 2019. CIVITAS (Jurnal Pembelajaran Dan Ilmu Civic), 5(2), 20-28. https://jurnal.ulb.ac.id/index.php/civic/article/view/1071
Windarsari, R. (2022). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran Sejarah pada Era New Normal (Vol. 5, Issue 3). https://jurnal.uns.ac.id/shes
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Siti Faizah Widyaningsih, Arif Wiyat Purnanto, Putri Meinita Triana, Heti Mirawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.