Pelatihan Pembuatan Perangkat Pembelajaran Harian (RPPH) menggunakan Tari Kreatif bagi Guru PAUD

Authors

  • Hayani Wulandari Universitas Pendidikan Indonesia, Purwakarta, Indonesia
  • Idat Muqodas Universitas Pendidikan Indonesia, Purwakarta, Indonesia
  • Jojor Renta Maranatha Universitas Pendidikan Indonesia, Purwakarta, Indonesia
  • Gia Nikawanti Universitas Pendidikan Indonesia, Purwakarta, Indonesia
  • Hanny Anisa Amalia Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nur Alfat Nadilah Universitas Pendidikan Indonesia, Purwakarta, Indonesia
  • Elzawati Elzawati Universitas Pendidikan Indonesia, Purwakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/mahajana.v3i3.2112

Abstract

In the industrial era 4.0, all sectors are required to create new innovations, including education. However, the facts on the ground show that learning is still limited and monotonous. Meanwhile, early childhood is stimulated through interesting and fun activities. This training activity aims to provide new insights on the preparation of learning tools by combining creative dance learning. The method of implementation is done by providing material and direct practice. The number of participants who took part in the training activities were 6 educators and 3 students. The results of the training stated that all participants were able to follow all stages of activities and prepare daily lesson plans with creative dance lessons. Thus, it can be concluded that this training can have a positive impact on teachers so that they are motivated to develop lesson plans

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

Learning device, Teacher, Creative Dance

References

Darsinah, Ekowati, D., S, M. F., A, P. S., & E, U. H. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Pembelajaran Berbasis Minat Pada Pendidikan Anak Usia Dini Di Surakarta Tahun Ajaran 2014/2015. 157-169.

Dosen, U.-u. G. (n.d.). Undang-undang Re[ublik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005.

Kinarsih, A. M. (2017). Problema Guru dalam Penyusunan Perangkat Pembelajaran di SD Muhammadiyah 14 Surakarta. Artikel Publikasi.

Maranatha, J., Wulandari, H., & Chyndina, W. (2020). pengaruh pembelajaran tari kreatif terhadap kecerdasan naturalis anak usia 5-6 tahun. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(1), 17–22. https://ejournal.upi.edu/index.php/cakrawaladini/article/view/20093/12029

Masitah. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran untuk Memfasilitasi Guru Menumbuhkan Rasa Tanggung Jawab Siswa SD terhadap Masalah Banjir. Proceeding Biology Education Conference, 15(1), 40-44. Retrieved September 25, 2022

Mawardi, M. (2019). Optimalisasi Kompetensi Guru dalam Penyusunan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Didaktika : Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 20(1), 69-82.

Nurmajaya, B. F. (2021). Kompetensi Guru Dalam Merancang Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Pengabdian, 3(11), 89-95.

Rahelly, y. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) di Sumatera Selatan . Jurnal Pendidikan Usia Dini, 381-390.

Setyaningsih, D. O. (2021). Pelatihan Penyusunan Perangkat Pembelajaran BDR Bagi Guru Pendidikan Anak Usia Dini di Kota Jayapura . Abdi Dosen : Jurnal pengabdian pada masyarakat , 530-540.

Setiawan, A. (2014). Strategi Pembelajaran Tari Anak Usia Dini. Jurnal Pedagogi, 1(1), 55-68.

Suraji, I., Wamugi, & Nurhamidi, A. (2013). Kemampuan Guru MI yang Bersertifikat Pendidik dalam Menyusun Rencana Pembelajaran (Kasus Kota Pekalongan). Jurnal Penelitian, 10(1).

Wahyudi, A. &. (2020). Pembelajaran Tari Kreatif di RA Nurul Huda Kota Bandung. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(4), 167-178. Retrieved September 25, 2022

Wahyuningtyas, D. (2020). pembelajaran tari dalam kurikulum PAUD (Guepedia/La, Ed.). Guepedia.

Widyastuti, T., & Sakti, S. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) melalui Work shop di TK Srawong Bocah Yogyakarta. Bima Abdi : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 56-64. doi:https://doi.org/10.53299/bajpm.v2i1.128

Wulandari, H., Ardiyanti, D., Syafarilaila, N., Khodijah, S., Alfat, N., Khotimah, Y., & Rahayu, R. (2021). ari Kreatif Anak Usia dini Pengembangan Kecerdasan Majemuk. Tanggerang: Media Edukasi Indonesia .

Wulandari, H., & Khotimah, Y. K. (2020). Pembelajaran Tari Kreatif dalam Membangun Kecerdasan Majemuk Anak Usia 5-6 Tahun. Research in Early Childhood Education and Parenting, 1(1), 52–60

Downloads

Published

2022-10-15

How to Cite

Wulandari, H., Muqodas, I., Maranatha, J. R., Nikawanti, G., Amalia, H. A., Nadilah, N. A., & Elzawati, E. (2022). Pelatihan Pembuatan Perangkat Pembelajaran Harian (RPPH) menggunakan Tari Kreatif bagi Guru PAUD. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(3), 156-161. https://doi.org/10.37478/mahajana.v3i3.2112

Most read articles by the same author(s)