PELATIHAN PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS TEKNOLOGI DALAM UPAYA MENINGKATKAN LITERASI DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.37478/mahajana.v6i2.5412Abstract
The community service to society activity (CSS) in the form of training in the use of technology-based interactive learning media, namely Quizizz, aims to enhance the digital literacy skills of the Sare Pawe teacher-friendly community at SMPN 2 South Ende. The activities, conducted in the form of workshops, were attended by teachers and students, as well as lecturers and students from the Biology Education study program at the University of Flores, who served as resource persons. The training methods used were briefing, discussion, question and answer, and direct practice accompanied by mentoring. Based on the results obtained, it is known that the Quizizz platform is useful in efforts to improve digital literacy skills and abilities for teachers at SMPN2 South Ende. The Quizizz platform allows the creation of a learning process in the classroom by teachers more interactively and interestingly because of the gamification element, so that students become more enthusiastic about learning, which will have an impact on student learning outcomes.
Downloads
Keywords:
interactive learning media, digital literacyReferences
Aeni, N., Mutmainnatussafiyyah, Aqila, Wijayanti, T., & Asriati. (2024). Penggunaan Aplikasi Quizizz untuk Penilaian Pembelajaran di SMKN 10 Makassar. Jurnal Gembira (Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 610-616. Retrieved from https://gembirapkm.my.id/index.php/jurnal/article/view/457/357
Ahyani, N., Fitria, H., Lian, B., & Nugroho, H. S. (2024). Pengaruh Literasi Digital terhadap Kinerja Guru. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 11(3), 1296-1308. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v11i3.1283
Amadi, A. S. M. (2022). Pendidikan di Era Global: Persiapan Siswa untuk Menghadapi Dunia yang Semakin Kompetitif. Educatio: Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(2), 153-164. https://doi.org/10.29408/edc.v17i2.9439
Aniyatussaidah & Hartono, R. (2022). Mengenal Quizizz: Alat Asesmen Tes Berbasis Gamifikasi. Adz-zikr: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1), 14-27. Retrieved from https://ejournal.stitalkhairiyah.ac.id/index.php/adzzikr/article/view/116/83
Basra, H. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi dengan Quizizz. Jurnal Sipatokkong Bpsdm Sulsel, 3(4), 193-208. DOI: 10.58643/sipatokkong.v3i4.177
Elindasari, D. A., Hastuti, W. S., Wibowo, S. E., & Suyitno. (2024). Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Teknologi bagi Mahasiswa PGSD dalam Pembelajaran PPKN Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 8(1), 60-68. https://doi.org/10.23887/jppp.v8i1.62994
Firmansyah, F. H., Sari, I. P., & Musyarofah. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android untuk Pembelajaran Terbuka dan Jarak Jauh di Universitas Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Multimedia, 1(2), 99-108. https://doi.org/10.17509/edsence.v1i2.21667
Fitriya, A. P., Rahmawati, N. D., Saadah, K., & Siswanto, J. (2024). Pemanfaatan Multimedia Interaktif sebagai Inovasi Media Pembelajaran Berbasis Terknologi pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IV Sekolah Dasar. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1512-1522. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3232
Iskandar, S., Rosmana, P. S., Putri, H. I., Alqindy, K. K., & Anggraini, S. K. P. (2024). Peran Guru dalam Membangun Lingkungan Belajar yang Positif di Kelas. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 2762-25770. Retrieved from https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/16286/12109
Jariyah, A., Wao, Y. P., Lidi, M. W., Daud, M. H., Mete, Y. Y., Priska, M., Gago, J., Wae, V. P. S. M., Mei, M. F., Sani, S. A. L. (2024). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz pada Guru-Guru SMP Swasta Islam Muthmainnah sebagai Upaya Peningkatan Kompetensi Guru. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 101-107. https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i2.429700
Khairunisa, R., Okmayura, F., & Molizarni. (2024). Korelasi Skor Quizizz “Mastery Peak” dan Nilai Tes Tertulis dalam Pemahaman Teks Analytical Exposition Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Pekanbaru. Sintaksis: Publikasi Para Ahli Bahasa dan Sastra Inggris, 2(2), 87-96. http://dx.doi.org/10.61132/sintaksis.v2i2.443
Magdalena, I., Annisa, M. N., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-Test dan Post-Test pada Mata Pelajaran Matematika dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran di SDN Bojong 04. Nusantara: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(2), 150-165. Retrieved from https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara/article/view/1250/870
Mawarni, E., Yulianti, & Sulistyowati, P. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Canva pada Materi Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(4), 2660-2671. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i4.8184
Muharni, L. P. J., Asria, V. Z., Ali, R. H., Sahrul, Sari, N. (2024). Penggunaan Aplikasi Quizizz sebagai Media Pembelajaran di SMK Global Pekanbaru. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(10), 1-11. https://doi.org/10.62281/v2i10.863
Ramadhani, K. P. & Ardi, H. (2021). Penggunaan Aplikasi Quizizz sebagai Media Pembelajaran dan Asesmen pada Materi Bahasa Inggris. Abdi Humaniora, 3(1), 1-14. https://doi.org/10.24036/abdihumaniora.v3i1.119559
Salsabila, F. N., Agustina, Y., & Rachman, I. F. (2024). Literasi Digital: Peran Guru dan Pendidik dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital untuk Mencapai Tujuan Pembangunan Berkelanjutan. Jurnal Ilmiah Research Student, 1(5), 342-351. https://doi.org/10.61722/jirs.v1i5.1380
Sholihin & Nurjaya. (2024). Pelatihan Pembuatan Game Edukasi dan Animasi kepada Siswa Paket B PKBM Cipta Tunas. KOMMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 56-64. Retrieved from https://openjournal.unpam.ac.id/index.php/kommas/article/view/38621
Warsiyah, Madrah, M., Muflihin, A., Irfan, A. (2022). Urgensi Literasi Digital bagi Pendidik dalam Meningkatkan Keterampilan Mengelola Pembelajaran. DIMAS: Jurnal Pemikiran Agama dan Pemberdayaan, 22(1), 115-132. 10.21580/dms.2022.221.10042
Widyawati, E. R. & Sukadari. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Alat Pembelajaran Kekinian bagi Guru Profesional IPS dalam Penerapan Pendidikan Karakter Menyongsong Era Society 5.0. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 10, 217-225. Universitas Muhammadiyah Purwokerto. https://doi.org/10.30595/pssh.v10i.667
Winda, R. G., Yulihasri, & Lukito, H. (2022). Mediator Kompetensi Instruktur: Digital Skil dan Industri 4.0 Skill-Sets terhadap Kesiapan Tenaga Kerja Indonesia dalam Menghadapi Dunia Kerja Masa Depan. Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia (JRMSI), 13(2), 238-258. https://doi.org/10.21009/JRMSI.013.2.04
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Veronika P S M Wae, Melania Priska, Yosephina Payu Wao, Ainun Jariyah, Maria Tifana Dhone

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The authors and other parties are bound to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-SA 4.0 DEED) for the published articles. This permits users to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.