PELATIHAN PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS TEKNOLOGI DALAM UPAYA MENINGKATKAN LITERASI DIGITAL

Authors

  • Veronika P S M Wae Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Flores, Ende, Indonesia
  • Melania Priska Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Flores, Ende, Indonesia
  • Yosephina Payu Wao Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Flores, Ende, Indonesia
  • Ainun Jariyah Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Flores, Ende, Indonesia
  • Maria Tifana Dhone Program Studi Pendidikan Biologi, FKIP, Universitas Flores, Ende, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/mahajana.v6i2.5412

Abstract

The community service to society activity (CSS) in the form of training in the use of technology-based interactive learning media, namely Quizizz, aims to enhance the digital literacy skills of the Sare Pawe teacher-friendly community at SMPN 2 South Ende. The activities, conducted in the form of workshops, were attended by teachers and students, as well as lecturers and students from the Biology Education study program at the University of Flores, who served as resource persons. The training methods used were briefing, discussion, question and answer, and direct practice accompanied by mentoring. Based on the results obtained, it is known that the Quizizz platform is useful in efforts to improve digital literacy skills and abilities for teachers at SMPN2 South Ende. The Quizizz platform allows the creation of a learning process in the classroom by teachers more interactively and interestingly because of the gamification element, so that students become more enthusiastic about learning, which will have an impact on student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

interactive learning media, digital literacy

References

Aeni, N., Mutmainnatussafiyyah, Aqila, Wijayanti, T., & Asriati. (2024). Penggunaan Aplikasi Quizizz untuk Penilaian Pembelajaran di SMKN 10 Makassar. Jurnal Gembira (Pengabdian Kepada Masyarakat), 2(2), 610-616. Retrieved from https://gembirapkm.my.id/index.php/jurnal/article/view/457/357

Ahyani, N., Fitria, H., Lian, B., & Nugroho, H. S. (2024). Pengaruh Literasi Digital terhadap Kinerja Guru. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi, 11(3), 1296-1308. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v11i3.1283

Amadi, A. S. M. (2022). Pendidikan di Era Global: Persiapan Siswa untuk Menghadapi Dunia yang Semakin Kompetitif. Educatio: Jurnal Ilmu Pendidikan, 17(2), 153-164. https://doi.org/10.29408/edc.v17i2.9439

Aniyatussaidah & Hartono, R. (2022). Mengenal Quizizz: Alat Asesmen Tes Berbasis Gamifikasi. Adz-zikr: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 7(1), 14-27. Retrieved from https://ejournal.stitalkhairiyah.ac.id/index.php/adzzikr/article/view/116/83

Basra, H. (2023). Pembelajaran berdiferensiasi dengan Quizizz. Jurnal Sipatokkong Bpsdm Sulsel, 3(4), 193-208. DOI: 10.58643/sipatokkong.v3i4.177

Elindasari, D. A., Hastuti, W. S., Wibowo, S. E., & Suyitno. (2024). Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Teknologi bagi Mahasiswa PGSD dalam Pembelajaran PPKN Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 8(1), 60-68. https://doi.org/10.23887/jppp.v8i1.62994

Firmansyah, F. H., Sari, I. P., & Musyarofah. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android untuk Pembelajaran Terbuka dan Jarak Jauh di Universitas Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Multimedia, 1(2), 99-108. https://doi.org/10.17509/edsence.v1i2.21667

Fitriya, A. P., Rahmawati, N. D., Saadah, K., & Siswanto, J. (2024). Pemanfaatan Multimedia Interaktif sebagai Inovasi Media Pembelajaran Berbasis Terknologi pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IV Sekolah Dasar. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 5(3), 1512-1522. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i3.3232

Iskandar, S., Rosmana, P. S., Putri, H. I., Alqindy, K. K., & Anggraini, S. K. P. (2024). Peran Guru dalam Membangun Lingkungan Belajar yang Positif di Kelas. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(2), 2762-25770. Retrieved from https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/16286/12109

Jariyah, A., Wao, Y. P., Lidi, M. W., Daud, M. H., Mete, Y. Y., Priska, M., Gago, J., Wae, V. P. S. M., Mei, M. F., Sani, S. A. L. (2024). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz pada Guru-Guru SMP Swasta Islam Muthmainnah sebagai Upaya Peningkatan Kompetensi Guru. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 101-107. https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i2.429700

Khairunisa, R., Okmayura, F., & Molizarni. (2024). Korelasi Skor Quizizz “Mastery Peak” dan Nilai Tes Tertulis dalam Pemahaman Teks Analytical Exposition Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Pekanbaru. Sintaksis: Publikasi Para Ahli Bahasa dan Sastra Inggris, 2(2), 87-96. http://dx.doi.org/10.61132/sintaksis.v2i2.443

Magdalena, I., Annisa, M. N., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-Test dan Post-Test pada Mata Pelajaran Matematika dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran di SDN Bojong 04. Nusantara: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(2), 150-165. Retrieved from https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara/article/view/1250/870

Mawarni, E., Yulianti, & Sulistyowati, P. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Canva pada Materi Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(4), 2660-2671. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i4.8184

Muharni, L. P. J., Asria, V. Z., Ali, R. H., Sahrul, Sari, N. (2024). Penggunaan Aplikasi Quizizz sebagai Media Pembelajaran di SMK Global Pekanbaru. Jurnal Media Akademik (JMA), 2(10), 1-11. https://doi.org/10.62281/v2i10.863

Ramadhani, K. P. & Ardi, H. (2021). Penggunaan Aplikasi Quizizz sebagai Media Pembelajaran dan Asesmen pada Materi Bahasa Inggris. Abdi Humaniora, 3(1), 1-14. https://doi.org/10.24036/abdihumaniora.v3i1.119559

Salsabila, F. N., Agustina, Y., & Rachman, I. F. (2024). Literasi Digital: Peran Guru dan Pendidik dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Digital untuk Mencapai Tujuan Pembangunan Berkelanjutan. Jurnal Ilmiah Research Student, 1(5), 342-351. https://doi.org/10.61722/jirs.v1i5.1380

Sholihin & Nurjaya. (2024). Pelatihan Pembuatan Game Edukasi dan Animasi kepada Siswa Paket B PKBM Cipta Tunas. KOMMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 56-64. Retrieved from https://openjournal.unpam.ac.id/index.php/kommas/article/view/38621

Warsiyah, Madrah, M., Muflihin, A., Irfan, A. (2022). Urgensi Literasi Digital bagi Pendidik dalam Meningkatkan Keterampilan Mengelola Pembelajaran. DIMAS: Jurnal Pemikiran Agama dan Pemberdayaan, 22(1), 115-132. 10.21580/dms.2022.221.10042

Widyawati, E. R. & Sukadari. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Alat Pembelajaran Kekinian bagi Guru Profesional IPS dalam Penerapan Pendidikan Karakter Menyongsong Era Society 5.0. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 10, 217-225. Universitas Muhammadiyah Purwokerto. https://doi.org/10.30595/pssh.v10i.667

Winda, R. G., Yulihasri, & Lukito, H. (2022). Mediator Kompetensi Instruktur: Digital Skil dan Industri 4.0 Skill-Sets terhadap Kesiapan Tenaga Kerja Indonesia dalam Menghadapi Dunia Kerja Masa Depan. Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia (JRMSI), 13(2), 238-258. https://doi.org/10.21009/JRMSI.013.2.04

Downloads

Published

2025-06-08

How to Cite

Wae, V. P. S. M., Priska, M., Wao, Y. P., Jariyah, A., & Dhone, M. T. (2025). PELATIHAN PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS TEKNOLOGI DALAM UPAYA MENINGKATKAN LITERASI DIGITAL. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2), 138-144. https://doi.org/10.37478/mahajana.v6i2.5412

Most read articles by the same author(s)