PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS MELALUI METODE GAMES

Authors

  • Yuliana Maria D’ Karmel Kara Program Studi Sastra Inggris, Universitas Flores-Ende, Indonesia
  • Ningsih Ningsih Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Flores-Ende, Indonesia
  • Fransiskus Maria Separ Program Studi Sastra Inggris, Universitas Flores-Ende, Indonesia
  • Fibrianto Ambat Program Studi Sastra Inggris, Universitas Flores-Ende, Indonesia
  • Kresensiana Yoma Program Studi Sastra Inggris, Universitas Flores-Ende, Indonesia
  • Yasinta Par Endung Program Studi Sastra Inggris, Universitas Flores-Ende, Indonesia
  • Ana Maria Gadi Djou Program Studi Ilmu Hukum, Universitas Flores-Ende, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i1.4083

Abstract

This community service activity aims at increasing English learning motivation through games. English learning methods used in Rumah Baca Sukacita are the Simon Says Game, Taboo Game and Four in Row Game. This activity is held at Rumah Baca Sukacita Ende and consists of three groups; the group early childhood education and Kindergarten, the Group Elementary School and the group Junior High School. This activity had three stages namely preparation, implementation and evaluation. The result of this activity showed positive activity. Result of this activity shows that the learning process using games can increase motivation in English vocabulary, self-confidence, and participation in learning English.

Downloads

Download data is not yet available.

Keywords:

learning english, english method, games

References

Ayuningtyas, P. (2021). Pelatihan “Fun with English” Untuk Siswa SMP Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 161–169. https://doi.org/10.37478/mahajana.v2i2.851

Debora, D., & Syeba, S. (2023). Pengenalan Pembelajaran Bahasa Inggris Melalui Metode Permainan “Cat and Mouse” di Desa Sangal Kalimantan Tengah. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 895. https://doi.org/10.20527/btjpm.v5i2.7677

Fatima, W. Q., Khairunisa, L., Priatna, D. C., & Prihatminingtyas, B. (2019). Pembelajaran bahasa inggris melalui media game pada panti asuhan al maun di desa ngajum. Seminar Nasional Sistem Informasi, September, 1725–1739. https://jurnalfti.unmer.ac.id/index.php/senasif/article/view/235

Haryadi, S., Sumarni, B., Imansyah, I., & Hidayatullah, H. (2021). Implementing Brown’s Teaching Principles on the Training of English for General Speaking Purpose for School Teachers and Staff. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 2(1), 1-8. DOI: https://doi.org/10.33394/jpu.v2i1.3496

Hariadi, F., Jumalia, J., & Talakua, A. C. (2023). Pengenalan Game Edukasi untuk Meningkatkan Perbendaharaan Kosa Kata Benda dalam Bahasa Inggris. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 78–84. https://doi.org/10.37478/mahajana.v4i2.2685

Hasibuan, A., Dini, I. H. ., Nadilah, D. ., & Rangkuti, R. W. . (2023). PENERAPAN GAME SIMON SAYS DALAM PENGAJARAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS KEPADA ANAK TK DI SEKOLAH AZ-ZALFA. Jurnal ADAM : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 160–166. https://doi.org/10.37081/adam.v2i1.1379

Jusriati, Nasriandi, Ulpi, W., Riswanto, A. H., & Nawawi, N. (2023). Pendampingan Pembelajaran Bahasa Inggris bagi Anak Usia Dini Melalui Game Kintar. Madaniya, 4(2), 657–662. https://www.madaniya.pustaka.my.id/journals/contents/article/view/441

Kara, Y. M. D. K., Sama, G., Wanggai, F. F. I., & Nuri, N. A. B. (2023). English Tutoring for Orphanage Children. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(4), 332–339. https://doi.org/10.37478/abdika.v3i4.3199

Ni’maturrohmah, N., & Millah, S. (2022). The Effect of Language Games Toward Mastery Students Vocabulary at Seventh Grade of SMP Islam Al-Ikhlas. INTERACTION: Jurnal Pendidikan Bahasa, 9(2), 464-471. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikanbahasa.v9i2.3031

Miranti, I., Nurjanah, N., & Dwiastuty, N. (2020). Penggunaan Permainan dalam Pengajaran Bahasa Inggris bagi Guru-Guru Madrasah Ibtidaiyah Muta’alimin dan Madrasah Ibtidaiyah Hidayatul Mubtadi’in. Jurnal PkM (Pengabdian kepada Masyarakat), 3(3), 273-278. DOI: http://dx.doi.org/10.30998/jurnalpkm.v3i3.6839

Nasution, S. (2016). Pentingnya Pendidikan Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini. Warta, 50(1), 15–19. DOI: https://doi.org/10.46576/wdw.v0i50.198

Ningsih, N., & Kara, Y. M. K. (2022). Pengembangan Bahan Bacaan Bahasa Inggris Berbasis Budaya Lokal Ende-Lio untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 289-297. DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1719

Ningsih, N. & Kara, Y. M. D' K. (2019). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TALKING CHIPS TERHADAP KEMAMPUAN BERBICARA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 8(2), 64–71. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_bahasa/article/view/3041

Ota, M. K. (2022). Pembelajaran Basic English Vocabularies untuk Siswa Tingkat Sekolah Dasar, di Desa Libunio, Kecamatan So’a, Kabupaten Ngada. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 144-148. Retrieved from https://www.uniflor.ac.id/e-journal/index.php/mahajana/article/view/1916

Pali, A., & Ota, M. K. (2020). Pendampingan Kegiatan Fun with English Padpendampingan Kegiatan Fun with English Pada Serikat Anak Misioner (Sekami) Stasi St. Zakharia, Keusukupan Agung Ende, Flores, Ntt. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(1), 278. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i1.2884

Yanti, N. K. N., Numertayasa, I. W., & Pradnyana, P. B. (2024). Assistance in Learning Activities Using Games and Songs Media to Increase Learning Motivation and English Vocabulary of Class 3 Students of SDN 3 Bebalang in 2023. IJOEM Indonesian Journal of E-Learning and Multimedia, 3(1), 39–44. https://doi.org/10.58723/ijoem.v3i1.238

Downloads

Published

2024-03-31

How to Cite

Kara, Y. M. D. K., Ningsih, N., Separ, F. M., Ambat, F., Yoma, K., Endung, Y. P., & Djou, A. M. G. (2024). PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS MELALUI METODE GAMES. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 35-42. https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i1.4083

Most read articles by the same author(s)