Bimbingan Belajar di Rumah Menggunakan Alat Peraga Blok Pecahan pada Masa Pandemi Covid 19
DOI:
https://doi.org/10.37478/mahajana.v2i2.1031Abstract
The impact of the COVID-19 pandemic is not only on the safety aspect of people's lives but also on the education aspect. One of the problems faced is that students have problems understanding each material given by the teacher because what has experienced so far is that students only get assignments online (What's App, E-Learning), then students do the assignments and send them back. At that moment, there is no direct explanation from the teacher, and each student's answer only relies on the internet (google), even though students need an understanding of the concepts in the material provided, especially mathematics for fractions. One of the activities that help students develop themselves in improving their learning abilities is the tutor. Solution offered to students who live in RT 003, Paupire Village, in this service activity is to provide Student learning assistance and guidance by using fractional block teaching aids during the Covid 19 Pandemic to increase understanding of concepts and learning outcomes. Tutoring can increase students' motivation and academic value, increase understanding of fraction concepts and learning outcomes.
Downloads
Keywords:
work from home, Fractional block propsReferences
Amalina, A. (2020). Pembelajaran Matematika Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19 Tahun 2020. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 5(1), 538-548
Amrillah, M. A., dkk. (2021). BIMBINGAN BELAJAR DARI RUMAH DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR ANAK SEKOLAH DI DESA PACAR KECAMATAN TIRTO KABUPATEN PEKALONGAN. Kuliah Kerja Nyata Bersama Melawan Covid-19 Universitas Negeri Semarang, Kampus Sekaran Gunungpati Semarang. https://kkn.unnes.ac.id/lapkknunnes/32004_3326152010_6_Desa%20Pacar_20201003_004836.pdf. diakses tanggal 19 Juni 2021.
Darmayanti, N.W.S., dkk. (2020). PENDAMPINGAN BIMBINGAN BELAJAR DI RUMAH BAGI SISWA SD DUSUN BURUAN TAMPAKSIRING UNTUK MENUMBUHKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 3(2), 207-210
Fadillah, S., Susiaty, U. D. & Ardiawan, Y. (2017). PELATIHAN PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA SEKOLAH DASAR DI KECAMATAN PONTIANAK BARAT. GERVASI, Vol. 1, No. 1, 1-9
Hadiyanti, Y. R. & Tyas, D. K. F. N. (2020). PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN ALAT PERAGA KEPADA ORANG TUA MURID DALAM RANGKA MEMBANTU MENYELESAIKAN PEKERJAAN RUMAH. Jurnal Ilmiah Mandala Education. Vol. 6. No. 2. 441-448
Indriani, A. (2018). PENGGUNAAN BLOK PECAHAN PADA MATERI PECAHAN SEKOLAH DASAR Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika. Volume 3 Nomor 1, 11-16
Isnurani, I., Ilmadi, I., Aden, A., Sastro, G. ., Valentika, N., Nurbaiti, D., Sugianti, D., Ariffah, N., Lestari, P. I. ., Oktavian, S., Maesaroh, S., Nurmelani, V., N, V. V. ., & Zufikar, P. (2021). Pelatihan Penggunaan Media Pembelajaran Matematika dalam Rangka Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa . Jurnal Abdidas, 2(1), 121-126. https://doi.org/10.31004/abdidas.v2i1.217
Jumiati, J., Arjudin, A., & Rosyidah, A. N. K. (2020). PENGARUH PENGGUNAAN ALAT PERAGA BLOK PECAHAN TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS III SDN 10 MATARAM. JURNAL ILMIAH PENDAS: PRIMARY EDUCATION JOURNAL, 1(1), 44-52. Retrieved from http://journal.unram.ac.id/index.php/pendas/article/view/54
Kesumawati, N. (2008). Pemahaman Konsep Matematik dalam Pembelajaran Matematika. Semnas Matematika dan Pendidikan Matematika. 229-235
Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan Dalam Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41–48. Retrieved from https://sinestesia.pustaka.my.id/journal/article/view/44
Kurniasari, A., Pribowo, F. S. P. & Putra, D. A., (2020). ANALISIS EFEKTIVITAS PELAKSANAAN BELAJAR DARI RUMAH (BDR) SELAMA PANDEMI COVID-19. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian. 6(3), 246-235
Latri, L., Syawaluddin, A. & Amrah, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Blok Pecahan Terhadap Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas III SD Kompleks Lariang Bangi Kecamatan Makassar Kota Makassar. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, Vol,3. No,1. 40-49
Megawanti, P., Megawati, E. & Nurkhafifah, S. (2020). PERSEPSI PESERTA DIDIK TERHADAP PJJ PADA MASA PANDEMI COVID 19. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol. 7 No. 2, hal 75-82
Mulyawati, I., & Kowiyah, K. (2018). Pembelajaran Matematika dan IPA Guru SD Melalui Media Pembelajaran Visual. Jurnal SOLMA, 7(2), 247-257. https://doi.org/10.29405/solma.v7i2.1652
Murdiyanto, T. & Mahatma, Y. (2014). PENGEMBANGAN ALAT PERAGA MATEMATIKA UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN MOTIVASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR. Sarwahita: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 11(1), 38-43
Muthy, A. N., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis media pembelajaran e-learning melalui pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran matematika di rumah sebagai dampak 2019-nCoV. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 6(1), 94-103. https://doi.org/10.29407/jmen.v6i1.14356
Nasution, H. F. (2021). PENINGKATAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MELALUI BIMBINGAN BELAJAR GRATIS. Indonesian JournalOf Community Service. Volume 1 No 1, 66-73
Nuraini, N. L. S., Suhartono, S. & Yuniawatika, Y. (2016). KESALAHAN SISWA PADA OPERASI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN PECAHAN DI KELAS VI. SEKOLAH DASAR. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan. 25 (2), hlm 168-175
Nurhasanah, A. (2017). UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL KONSEP PECAHAN MELALUI MEDIA BLOK PECAHAN PADA SISWA KELAS IV SDNEGERI CIDAHU 1 KECAMATAN DARMA KABUPATEN KUNINGAN JAWA BARAT. EDUCHILD, Vol. 6 No. 2, 86-90
Octavia, Y. & Purwanto, P. (2013). PENGGUNAAN MEDIA BLOK PECAHAN DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI PENGURANGAN PECAHAN DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar . 1(2), 1-10
Puspa, S., Riyono, J., & Puspitasari, F. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 302-320. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.533
Pujiati, Kanzunnudin, M. & Wanabuliandari, S. (2018). PENERAPAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING BERBANTU BLOK PECAHAN UNTUK PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA. Anargya: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 1 No.2, 122-129
Trisnawati, D. F., Suharno, S dan Kamsiyati, S. (2019). Efektivitas Media Realia dan Blok Pecahan Terhadap Kemampuan Berhitung Materi Pecahan Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar. 7(1). 46-50
Santoso, A. & Rusmawati, Y. (2019). PENDAMPINGAN BELAJAR SISWA DI RUMAH MELALUI KEGIATAN BIMBINGAN BELAJAR DI DESA GUCI KARANGGENENG LAMONGAN. Abdimas Berdaya: Jurnal Pengabdian Masyarakat Vol.2 No.2. 36-43
Sari, A. P., Jamaludin, J., & Hakim, A. R. (2021). Pengembangan alat peraga BACALA (bangun datar, pecahan, labirin) untuk pembelajaran Matematika tingkat Sekolah Dasar. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika 1(1), 1-10.
Seftyani, Hawa, S. & Usman, N (2017). PENGGUNAAN ALAT PERAGA BLOK PECAHAN PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA KELAS III DI SD NEGERI 11 INDRALAYA. JURNAL INOVASI SEKOLAH DASAR. 4(1), 57-63
Siswati, R., Margiati, K. Y. & Kartono. (2016). PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MENGGUNAKAN MEDIA BLOK PECAHAN KELAS III SDN 21 PONTIANAK BARAT. JURNAL PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN KHATULISTIWA. 5(5). 1-13
Sulistyorini, S. (2017). MANAJEMEN PEMBELAJARAN MATEMATIKA MENGGUNAKAN ALAT PERAGA BLOK PECAHAN, LINGKARAN DAN KARTU PECAHAN. Manajer Pendidikan, Volume 11, Nomor 2, hlm. 160-164
Yektyastuti, R., dkk. (2021). Rumah Pintar : Bimbingan Belajar Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid-19. Educivilia: Jurnal Pengabdian pada Masyarakat. 2(1), 83-91. http://dx.doi.org/10.30997/ejpm.v2i1.3585
Yulia, I. B., Putra, A. (2020). Kesulitan Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Secara Daring. Refleksi Pembelajaran Inovatif, 2(2), 327-335. https://doi.org/10.20885/rpi.vol2.iss2.art4
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Sofia Sao, Agustina Mei, Ningsih Ningsih, Maria Fatima Mei, Maria Trisna Sero Wondo, Stefania Baptis Seto, Finsensius Yesekiel Naja, Konstantinus Denny Pareira Meke, Grasela Sare Manda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The authors and other parties are bound to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-SA 4.0 DEED) for the published articles. This permits users to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.