Pendampingan Belajar Matematika di Rumah pada Masa Pandemi Covid 19
DOI:
https://doi.org/10.37478/mahajana.v4i1.2569Abstract
Online learning has become a problem for students and parents since the Covid-19 pandemic. Carrying out tutoring of mathematics for students is an alternative problem-solving done by lecturers in the mathematics education study program, at the University of Flores. Home tutoring activities are carried out at RT 003 Paupire sub-district, Ende Tengah District, every Monday, Wednesday and Friday from 16.00-17.30 WITA. The participants are elementary school students who live in RT 003. Methods of implementation include lectures, question and answer/discussion, assignments, and evaluation methods. Based on the results of observation and evaluation of learning at each meeting and every week it was found that students were motivated in learning and obtained increased learning outcomes.
Downloads
Keywords:
Tutoring, Learning From Home, PandemicReferences
Amelia, J. (2021). Pentingnya Penerapan Bimbingan Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid 19 di Desa Bronjong Kecamatan Bluluk. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 76–81. Retrieved from https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/abdimas_ekon/article/view/1893
Anggraini, A., Elyusra, E., Syanurdin, S., & Aisyah, S. (2022). PENDAMPINGAN BELAJAR MATEMATIKA ANAK MELALUI KEGIATAN BIMBINGAN BELAJAR DI ERA PANDEMI KELURAHAN BAJAK. Almaun: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 21–27. Retrieved from http://jurnal.umb.ac.id/index.php/almaun/article/view/3197
Bahar, H., Sundi, V. H. & Iswan (2021). Pendampingan Orang Tuadalam Mengatasi Kesulitan Belajar Matematikapada Masa Pandemi Covid-19. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika. Vol.7(2), pp:135–142. https://dx.doi.org/10.24853/fbc.7.2.135-142
Bito, G. S. (2018). Pemanfaatan Kontribusi Siswa Sebagai Alat Transisi Menuju Pemahaman Konsep Operasi Pecahan. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1).
Fadilla, A. N. ., Relawati, A. S., & Ratnaningsih, N. (2021). Problematika Pembelajaran Daring pada Pembelajaran Matematika di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Jendela Pendidikan, 1(02), 48–60. Retrieved from http://www.ejournal.jendelaedukasi.id/index.php/JJP/article/view/6
Fauzy, A., & Nurfauziah, P. (2021). Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19 di SMP Muslimin Cililin. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 551-561. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.514
Hamid, M. A., dkk. (2020). Media Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Handayani, S. D., & Irawan, A. (2020). Pembelajaran matematika di masa pandemic covid-19 berdasarkan pendekatan matematika realistik. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 6(2), 179-189. https://doi.org/10.29407/jmen.v6i2.14813
Handayani, I., & AlFarhatan Noor Asri, A. M. (2021). Peran Guru dan Orang Tua dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Anak Slow Learner di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(2), 202–210. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.36014
Hasanah, E. N., Kusmiarti, R., Lisdayanti, S., & Zakaria, J. (2022). PENDAMPINGAN BELAJAR MATEMATIKA ANAK-ANAK RT 05 KELURAHAN BAJAK PADA MASA PANDEMI COVID 19. Almaun: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 28–36. Retrieved from http://jurnal.umb.ac.id/index.php/almaun/article/view/3198
Hidayati, A., Azizah, N., Maimuna, M., Ulumuddin, D. I., & Aisyah, U. N. (2022). Pendampingan Belajar Matematika Berbantuan Media Pembelajaran Berbasis Game Counting Bunny untuk Peserta Bimbel di Rumah Belajar Matematika. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 93–99. https://doi.org/10.32764/abdimaspen.v3i2.2815
Huzaimah, P., & Amelia, R. (2021). Hambatan yang Dialami Siswa Dalam Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 533-541. Retrieved from https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/537
ndrawati, M. (2016). Modul Pelatihan Widyaiswara Penyesuaian/Inpassing Berbasis E-learning. In Pusat Pembinaan Jabatan Fungsional Bidang Pengembangan Kompetensi Pegawai Asn Lembaga Administrasi Negara RI. https://www.slideshare.net/illangila/pelatihan-widyaiswara-penyesuaianinpassing-berbasis-elearning
Jamaluddin, M., Rifa'i, M., & NIsa, R. (2018). Pelatihan dan Pendampingan Penggunaan Media Pembelajaran Matematika pada Orang Tua Siswa Sekolah Dasar (SD). Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 21-27. DOI: https://doi.org/10.33503/pambudi.v2i1.261
Juitaning Mustika, Yunita Wildaniati, Selvi Loviana, Pika Merliza, Yuyun Yunarti, Endah Wulantina. (2022). OEMAH MATEMATIKA: PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS ETNOMATEMATIKA UNTUK ANAK-ANAK DI KELURAHAN YOSOREJO. Journal of Technology and Social for Community Service (JTSCS), Vol(3), 101-107.
Kamilatunnisa, N. ., Adawiyah, R. ., Sulastri, R. ., & Sulastri, R. (2021). Pendampingan Belajar Siswa Melalui Kegiatan Bimbingan Belajar Masyarakat di Rt 003 Desa Rahayu. PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, 1(19). Retrieved from https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/proceedings/article/view/249
Muanifah, M. T., Rhosyida, N. & Trisniawati. (2021). Peran Orangtua Dalam Mendampingi Anak Belajar Matematika Dari Rumah Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Perseda, 4(3), 211-215. DOI: https://doi.org/10.37150/perseda.v4i3.1467
Nur, A. (2021). POTRET PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA MASA PANDEMI. Jurnal Pendidikan Matematika (JUPITEK), 4(1), 27-35. https://doi.org/10.30598/jupitekvol4iss1pp27-35
Yuhenita, N. N., Majid, Y. M. R., Murat, A. R. A., Muliyani, R., Alfahmi, R. A., & Abdillah, M. Z. (2021). Pendampingan dalam menghadapi pembelajaran di masa pandemi bagi warga dusun macanan. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 215-219.
Rawa, N. R., Wewe, M., Wangge, M. C. T., Meo, V., Gelo, O., Kosu, M. B. P., ... & Bara, F. E. (2021). PENDAMPINGAN BIMBINGAN BELAJAR MATEMATIKA BERBANTUAN ALAT PERAGA BAGI SISWA SEKOLAH DASAR DI KELURAHAN MATALOKO. Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti, 2(2), 192-199.
Risqiyah, S. L. D. P. (2021). Upaya Meningkatkan Kualitas Dan Kreativitas Belajar Melalui Program Bimbingan Belajar Di Masa Pandemi COVID 19. In DEDIKASI: Jurnal Pengabdian Masyarakat (Vol. 3, Issue 1). www.e-journal.metrouniv.ac.id
Rofiah, I., Paulina, Y., Rustinar, E., & Suyuthie, H. (2022). PENDAMPINGAN BELAJAR MATEMATIKA SISWA SEKOLAH MENENGAH ATAS MELALUI KEGIATAN BIMBINGAN BELAJAR DI ERA PENDEMI KELURAHAN BAJAK. Almaun: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 13–20. Retrieved from http://jurnal.umb.ac.id/index.php/almaun/article/view/3196
Sao, S., Mei, A., Ningsih, N., Mei, M. F., Wondo, M. T. S., Seto, S. B., Naja, F. Y., Meke, K. D. P., & Manda, G. S. (2021). Bimbingan Belajar di Rumah Menggunakan Alat Peraga Blok Pecahan pada Masa Pandemi Covid 19. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 193–201. https://doi.org/10.37478/mahajana.v2i2.1031
Sujiwo, D. A. C. (2017). Bimbingan Belajar Matematika Pada Siswa SD Desa Kalidilem Lumajang. Jurnal Terapan Abdimas, 2, 41-47. https://doi.org/10.25273/jta.v2i0.975
Taga, G., Tupen, S. N., Meke, K. D. P., & Aje, A. U. (2022). PELATIHAN PEMBUATAN ALAT PERAGA PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS LINGKUNGAN UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN GURU MATEMATIKA DI SD INPRES ENDE 7. Martabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 793-801.
Wahyuningsih, F. (2021). Pentingnya Pelaksanaan Variasi Metode Oleh Guru Pendidikan Agama Islamn dalam Proses Pembelajaran. DINIYYAH JURNAL: Stit Diniyyah Puteri Padang Panjang, 8(01), 102–112. Retrieved from https://ojs.stit-diniyyahputeri.ac.id/index.php/add/article/view/6
Wedi, A. (2016). Konsep dan Masalah Penerapan Metode Pembelajaran. Universitas Negeri Malang, 1(1), 1–8. http://journal2.um.ac.id/index.php/edcomtech/article/viewFile/1785/1027
Amelia, J. (2021). Pentingnya Penerapan Bimbingan Belajar Pada Siswa Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid 19 di Desa Bronjong Kecamatan Bluluk. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 76–81. Retrieved from https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/abdimas_ekon/article/view/1893
Anggraini, A., Elyusra, E., Syanurdin, S., & Aisyah, S. (2022). PENDAMPINGAN BELAJAR MATEMATIKA ANAK MELALUI KEGIATAN BIMBINGAN BELAJAR DI ERA PANDEMI KELURAHAN BAJAK. Almaun: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 21–27. Retrieved from http://jurnal.umb.ac.id/index.php/almaun/article/view/3197
Bahar, H., Sundi, V. H. & Iswan (2021). Pendampingan Orang Tuadalam Mengatasi Kesulitan Belajar Matematikapada Masa Pandemi Covid-19. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika. Vol.7(2), pp:135–142. https://dx.doi.org/10.24853/fbc.7.2.135-142
Bito, G. S. (2018). Pemanfaatan Kontribusi Siswa Sebagai Alat Transisi Menuju Pemahaman Konsep Operasi Pecahan. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(1).
Fadilla, A. N. ., Relawati, A. S., & Ratnaningsih, N. (2021). Problematika Pembelajaran Daring pada Pembelajaran Matematika di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Jendela Pendidikan, 1(02), 48–60. Retrieved from http://www.ejournal.jendelaedukasi.id/index.php/JJP/article/view/6
Fauzy, A., & Nurfauziah, P. (2021). Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19 di SMP Muslimin Cililin. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 551-561. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.514
Hamid, M. A., dkk. (2020). Media Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.
Handayani, S. D., & Irawan, A. (2020). Pembelajaran matematika di masa pandemic covid-19 berdasarkan pendekatan matematika realistik. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 6(2), 179-189. https://doi.org/10.29407/jmen.v6i2.14813
Handayani, I., & AlFarhatan Noor Asri, A. M. (2021). Peran Guru dan Orang Tua dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Anak Slow Learner di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(2), 202–210. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i2.36014
Hasanah, E. N., Kusmiarti, R., Lisdayanti, S., & Zakaria, J. (2022). PENDAMPINGAN BELAJAR MATEMATIKA ANAK-ANAK RT 05 KELURAHAN BAJAK PADA MASA PANDEMI COVID 19. Almaun: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 28–36. Retrieved from http://jurnal.umb.ac.id/index.php/almaun/article/view/3198
Hidayati, A., Azizah, N., Maimuna, M., Ulumuddin, D. I., & Aisyah, U. N. (2022). Pendampingan Belajar Matematika Berbantuan Media Pembelajaran Berbasis Game Counting Bunny untuk Peserta Bimbel di Rumah Belajar Matematika. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 93–99. https://doi.org/10.32764/abdimaspen.v3i2.2815
Huzaimah, P., & Amelia, R. (2021). Hambatan yang Dialami Siswa Dalam Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 533-541. Retrieved from https://j-cup.org/index.php/cendekia/article/view/537
Indrawati, M. (2016). Modul Pelatihan Widyaiswara Penyesuaian/Inpassing Berbasis E-learning. In Pusat Pembinaan Jabatan Fungsional Bidang Pengembangan Kompetensi Pegawai Asn Lembaga Administrasi Negara RI. https://www.slideshare.net/illangila/pelatihan-widyaiswara-penyesuaianinpassing-berbasis-elearning
Jamaluddin, M., Rifa'i, M., & NIsa, R. (2018). Pelatihan dan Pendampingan Penggunaan Media Pembelajaran Matematika pada Orang Tua Siswa Sekolah Dasar (SD). Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 21-27. DOI: https://doi.org/10.33503/pambudi.v2i1.261
Juitaning Mustika, Yunita Wildaniati, Selvi Loviana, Pika Merliza, Yuyun Yunarti, Endah Wulantina. (2022). OEMAH MATEMATIKA: PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS ETNOMATEMATIKA UNTUK ANAK-ANAK DI KELURAHAN YOSOREJO. Journal of Technology and Social for Community Service (JTSCS), Vol(3), 101-107.
Kamilatunnisa, N. ., Adawiyah, R. ., Sulastri, R. ., & Sulastri, R. (2021). Pendampingan Belajar Siswa Melalui Kegiatan Bimbingan Belajar Masyarakat di Rt 003 Desa Rahayu. PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, 1(19). Retrieved from https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/proceedings/article/view/249
Muanifah, M. T., Rhosyida, N. & Trisniawati. (2021). Peran Orangtua Dalam Mendampingi Anak Belajar Matematika Dari Rumah Selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Perseda, 4(3), 211-215. DOI: https://doi.org/10.37150/perseda.v4i3.1467
Nur, A. (2021). POTRET PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA MASA PANDEMI. Jurnal Pendidikan Matematika (JUPITEK), 4(1), 27-35. https://doi.org/10.30598/jupitekvol4iss1pp27-35
Yuhenita, N. N., Majid, Y. M. R., Murat, A. R. A., Muliyani, R., Alfahmi, R. A., & Abdillah, M. Z. (2021). Pendampingan dalam menghadapi pembelajaran di masa pandemi bagi warga dusun macanan. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 215-219.
Rawa, N. R., Wewe, M., Wangge, M. C. T., Meo, V., Gelo, O., Kosu, M. B. P., ... & Bara, F. E. (2021). PENDAMPINGAN BIMBINGAN BELAJAR MATEMATIKA BERBANTUAN ALAT PERAGA BAGI SISWA SEKOLAH DASAR DI KELURAHAN MATALOKO. Jurnal Abdimas Ilmiah Citra Bakti, 2(2), 192-199.
Risqiyah, S. L. D. P. (2021). Upaya Meningkatkan Kualitas Dan Kreativitas Belajar Melalui Program Bimbingan Belajar Di Masa Pandemi COVID 19. In DEDIKASI: Jurnal Pengabdian Masyarakat (Vol. 3, Issue 1). www.e-journal.metrouniv.ac.id
Rofiah, I., Paulina, Y., Rustinar, E., & Suyuthie, H. (2022). PENDAMPINGAN BELAJAR MATEMATIKA SISWA SEKOLAH MENENGAH ATAS MELALUI KEGIATAN BIMBINGAN BELAJAR DI ERA PENDEMI KELURAHAN BAJAK. Almaun: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 13–20. Retrieved from http://jurnal.umb.ac.id/index.php/almaun/article/view/3196
Sao, S., Mei, A., Ningsih, N., Mei, M. F., Wondo, M. T. S., Seto, S. B., Naja, F. Y., Meke, K. D. P., & Manda, G. S. (2021). Bimbingan Belajar di Rumah Menggunakan Alat Peraga Blok Pecahan pada Masa Pandemi Covid 19. Mitra Mahajana: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 193–201. https://doi.org/10.37478/mahajana.v2i2.1031
Sujiwo, D. A. C. (2017). Bimbingan Belajar Matematika Pada Siswa SD Desa Kalidilem Lumajang. Jurnal Terapan Abdimas, 2, 41-47. https://doi.org/10.25273/jta.v2i0.975
Taga, G., Tupen, S. N., Meke, K. D. P., & Aje, A. U. (2022). PELATIHAN PEMBUATAN ALAT PERAGA PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS LINGKUNGAN UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN GURU MATEMATIKA DI SD INPRES ENDE 7. Martabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2), 793-801.
Wahyuningsih, F. (2021). Pentingnya Pelaksanaan Variasi Metode Oleh Guru Pendidikan Agama Islamn dalam Proses Pembelajaran. DINIYYAH JURNAL: Stit Diniyyah Puteri Padang Panjang, 8(01), 102–112. Retrieved from https://ojs.stit-diniyyahputeri.ac.id/index.php/add/article/view/6
Wedi, A. (2016). Konsep dan Masalah Penerapan Metode Pembelajaran. Universitas Negeri Malang, 1(1), 1–8. http://journal2.um.ac.id/index.php/edcomtech/article/viewFile/1785/1027
Wondo, M. T. S., Mei, M. F., & Seto, S. B. (2022). Analisis Sikap Rasa Ingin Tahu Mahasiswa Selama COVID-19 Menggunakan Model Blended Learning. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1953-1961.
Zahro’, S. A., & Mutafarida, B. (2022). Pengabdian Masyarakat Pada Masa Pandemi Covid-19 Melalui Program Bimbingan Belajar. Journal of Empowerment Community, 4(1). https://e-journal.unper.ac.id/index.php/JEC
Zulfitria, Z. A. (2019). Peran Bimbingan Belajar Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Di Bimbel Hiama– Bogor | Zulfitria | Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ. September, 7. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat/article/view/5377/3590
Zuliyanti, P., Sukirwan, S., & Yuhana, Y. (2021). Persepsi Siswa SMA Terhadap Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran Matematika Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1462-1475. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.663
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ningsih Ningsih, Maria Trisna Sero Wondo, Maria Fatima Mei, Stefania Baptis Seto, Konstantinus Denny Pareira Meke, Finsensius Yesekiel Naja, Sofia Sa'o, Ana Maria Gadi Djou, Aloysius Bolak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
The authors and other parties are bound to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC BY-SA 4.0 DEED) for the published articles. This permits users to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.